bubbles-herfsttour-2022.reismee.nl

Braga

Maandag 10 oktober 2022:Vannacht zijn een paar buien gevallen en vanmorgen was het bewolkt en fris. Vanmorgen vertrokken vanuit Chaves naar Braga via de N103. Een “toeristische route” zeer kronkelig en met veel klimmen en dalen. Een erg mooie route met gevarieerde begroeiing. Er waren stukken landschap die recent of in het verleden gebrand hadden. Onderweg veel Vlaamse gaaien te zien. Na Boticas kwamen we in dichte mist terecht. Op zeker moment werd de mist gewoon miezer regen en af en toe leek de zon te gaan schijnen. Het stuwmeer bij Pisoas kon nog wel wat wateraanvoer gebruiken. Er stond niet veel water in. Het stuwmeer bij São Cristóvão bevatte ook water, maar ook daar kon je zien dat de waterstand laag was. Inmiddels hingen er overal mistflarden, een mooi gezicht. De weg was prima, nauwelijks verkeer. We zijn ergens gestopt voor koffie en een Tosti. Een klein cafeetje met goede koffie maar de slechtste tosti die we deze reis hebben gehad. Het cafeetje lag naast een supermarktje, de zaakjes hoorden bij elkaar. In het cafeetje waren 2 bezoekers aanwezig, 2 mannen. De jonge man sprak niet maar was druk met zijn telefoon. De oude man zei ook niets, maar dronk wat borreltjes en de cafébaas zei ook niet meer dan noodzakelijk. De TV zond wel continue nieuws uit. Een wat somber geheel. Tegen drie-en kwamen we aan op de camping in Braga. Registreren kon absoluut alleen na laten zien van beider paspoort, vervolgens wees een mannetje een plek aan. Meteen na ons volgden nog meerdere kampeerders en tegen 19.00 was de camping afgeladen vol. Er zijn nog wat buien gevallen en het is frisjes maar tegen de avond werd het droog. Voor morgen wordt weer zon met hogere temperaturen voorspeld. De camping heeft terrassen waarbij op de onderste terrassen vooral tenten en kleine busjes kunnen staan. Ze hebben een prachtig nieuw sanitairgebouw onder het onderste terras, compleet met magnetron ovens, kookplaten en afzuigkappen. Sjieke toiletten en mooie douches, dames en heren gescheiden. De doucheruimte is wel bijzonder: kleding hoort in een afsluitbaar kastje in de ruimte voor de douches, in de douchehokjes zelf is geen plek voor meer dan een handdoek. Aan en uitkleden moet dus in een gezamenlijke ruimte. We dachten dat dit soort inrichting na 1970 afgeschaft was. De campingmedewerker is apetrots op het nieuwe sanitair. Gelukkig is het oude sanitair ook in orde en heel wat dichter bij onze standplaats.

Dinsdag 11 oktober 2022: Inderdaad waren alle wolken verdwenen en scheen de zon toen we wakker werden. We zijn naar de markt gegaan die ook deze keer weer achter het oude stadion was. Veel stalletjes, maar veel minder bezoekers dan vorige keer toen we hier waren. We hebben een mooie slanke vaas gekocht.

In de stad was het wel heel erg druk, ook veel groepen toeristen met gids.

We waren redelijk vroeg in de middag terug en zijn van plek verhuisd; van een vrij smalle plek zonder zon naar een wat grotere plek met zon. Er waren vanmorgen nogal wat plekken vrij gekomen en vandaag liep de camping niet zo snel vol. Ook tijd om een wasje te doen, handwas wel te verstaan, de camping heeft geen wasmachines. Op dit moment staan er veel Nederlanders op deze camping.

Woensdag 12 oktober 2022:Weer een zonnig begin van een warme dag. In de ochtend naar het centrum gegaan, beetje in winkels kijken, beetje gebouwen kijken en op een terrasje zitten: mensen kijken. Na de lunch naar de Lidl, op eg naar de Lidl rijden ze je de vouwen uit de broek, dus maar op de stoep gaan fietsen. Een groot deel van de eg heeft een soort fietsbaan, niet dat automobilisten daar altijd rekening mee houden. Soms lijkt het motto: houd rekening met de fietsers maar rij ze ook van de weg als dat beter past. Bij een kruispunt stond een jongleur; hij vertoonde zijn kunsten als het licht op rood stond en ging de wachtende auto’s langs voor een donatie in de laatste paar seconden voor het licht op groen sprong.

De camping is vandaag behoorlijk leeg geraakt, weinig aanvulling. In meerder donkere hoekjes staan kleine tentjes waarin personen wonen. Er wonen in het zomerseizoen ook wat mensen in de verhuurhuisjes. Al deze bijzondere gasten hebben een baan, de tentbewoners zijn vaak mensen die in Braga werken voor een periode en na een paar maanden terugkeren naar hun echte woonplaats. De bewoners van de huurhuisjes verblijven daar omdat de huur in de stad te hoog is voor deze mensen. Verblijf op de camping is veel goedkoper.

We hebben ook even nieuwe buren: bejaarde Fransen met een klein tentje. Ze dachten dat onze camper toch wat comfortabeler was en dat kunnen we alleen maar beamen.

Vanavond zijn we naar de stad gegaan om te eten; het uitverkoren tentjenverkoopt alleen overdag maaltijden, in de avond alleen drankjes. Dan maar naar de Praça da República , een groot plein met mooie fontein. In een van de restaurantjes hebben we gegeten, een Bife Portugesa, niet bijzonder. Her en der in de stad zijn gebouwen verlicht, heel mooi.

naar Portugal

Donderdag 6 oktober 2022:Vanmorgen op tijd vertrokken in Tordesillas. We wilden graag Zamora bezoeken en een Duitser had ons verteld dat de camperplaats/parkeerplaats altijd al vroeg vol was. Om 11 uur stonden we op een plek aan de rivier de Douro en zijn naar de ommuurde de stad gelopen over een mooie oude brug, nu alleen toegankelijk voor voetgangers. Gelijk al een wandelgebied richting kathedraal en kasteel. Onderweg passeerden we natuurlijk weer eerst een bijzondere kerk, met veel oude schilderingen. Onze weg vervolgd naar de kathedraal. Heel anders dan de kerken die we tot nog toe hebben gezien, maar ook veel overeenkomsten. Gebouwd tussen 1151 en 1174. Bijbelse taferelen op veel wanden geschilderd, maar de tijd heeft ook veel delen van de schilderingen laten verdwijnen. Een museumdeel met prachtige wandkleden(gobelins). Veel kitsch ook in deze kerk. Mooie plafond delen hebben we ook gezien en een paar leuke kleine details. Op een van de pilaar ornamenten staat een naakte dame, aan de overkant op zo’n zelfde ornament staat een man die naar de naakte dame staart. Iets anders opvallends in de kerken in deze regio is dat er altijd wel een nis op zijkapelletje is waarin een glazen kist staat met daarin Jesus zoals ie van het kruis is gehaald.

Het kasteel bestaat uit muren met daarbinnen alleen bouwselresten, een ruÏne dus.

Het plaza Major valt ons wat tegen na bezoek aan andere steden. Op een terras geluncht en vervolgens terug naar de camper. We zijn naar Bragança in Portugal gereden. Bragança is een stad in Noord Portugal dicht bij de Spaanse grens. Er is geen camping, maar je mag 24 uur op een speciale camperparkeerplaats bij de kasteelmuren staan en overnachten. Een mooie plek, helaas heeft de gemeente gemist dat vlak staan belangrijk is voor een camper; het hele terrein loopt schuin. Toch staan we daar met een heleboel andere campers. We staan er al een uur als we ontdekken dat het in Portugal een uur vroeger is dan in Spanje, we arriveerden vroeger dan we dachten.

Nu even rustig zitten, morgen op tijd naar het kasteel en de stad. Er zijn in Spanje en ook hier heel erg veel vervelende vliegen.

Vrijdag 7 oktober 2022: Vannacht was niet echt een rustige nacht: In de verte blaften heel de nacht honden en Bubbles was heel de nacht erg onrustig, ze leek iets te zoeken en wilde niet gaan slapen.

De zon scheen op tijd en om 09.00 stapte een schoolklas tieners uit een grote bus om een bezoek te brengen aan het kasteel. Een gekakel van jewelste. Om 10.00 liepen wij ook de kasteelpoort door; Entree hoefden we niet te betalen omdat het vandaag Nationale Monumentendag is in Portugal zei de man bij de kassa. Het kasteel is eigenlijk een militair fort op een groot ommuurd terrein. Er liggen huizen en straten en een kerk binnen de muren. Het kasteel is niet bijzonder en een militair museum met allerlei oud wapentuig. De tienerklas zat in elk vertrek verveeld met telefoontjes te spelen. Vanuit het kasteel zijn we naar het stadscentrum gelopen. Fietsen was niet mogelijk in de stijle straatjes, bestraat met basaltblokken. Het kleine centrum bestaat uit smalle straatjes met oude huizen en in elke straat wel een kerk. Er hangen bij kerken a4-tjes met de naam en foto van de overledenen uit de parochie. Elke overledene een A4-tje met overlijdensdatum en wanneer er een herinnerings mis is.

Veel huizen en gebouwen zijn verwaarloosd en staan leeg. We hebben in een winkelcentrum een internetkaartje gekocht met onbeperkt internet voor een maand. Zou nu ook gebruikt kunnen worden in Spanje, tot voor kort werkten deze datakaartjes alleen in Portugal. Als lunch hebben we een heerlijke reuze tosti gedeeld. 4 euro kostte ons die tosti.

Aansluitend zijn we naar een camping 15 km westelijker gereden, een eco camping in het natuurreservaat Montesinho. Een heel mooie terrassen camping met veel ruimte tussen de plaatsen en genoeg bomen voor de op dit moment broodnodige schaduw. Weinig Nederlanders hier, wel Engelsen, Duitsers en een paar Fransen.

Zondag 9 oktober 2022:Gisteren hadden we een rustdag of zoiets. Op de camping staan heel veel praatgrage mensen, best gezellig. Er zijn allerlei soorten vogeltjes en er woont op onze plek een boomklever, hij zoekt zijn voedsel ook gewoon op het grindpad. Er zitten wel erg veel vervelende vliegen en een paar hoornaars hebben we ook gezien. Een Oostenrijkse mevrouw die gisteren arriveerde vroeg of er ook wat te doen was op de camping; nee dus, lekker rustig hier. Tegen de avond arriveerde er een groep Franse mannen met terreinmotoren, waarschijnlijk voor een motorgebeuren vandaag want in een van de huisjes zat ook iemand met een terreinmotor.

We zijn gaan eten in het restaurantje, tevoren reserveren is een must. Er kwamen pas gearriveerde duitsers om te eten, maar zij hadden niet gereserveerd. Zonder reservering kun je wel het dagmenu eten, maar dat begrepen ze niet. Zij spraken alleen maar Duits en de restaurant mederwerker alleen Portugees en Engels. E hebben dan maar voor hun vertaald en uiteindelijk iedereen eten en tevreden.

Onze buren op de kampeerplek waren ook Duits en we hebben na het diner nog heel gezellig gekletst onder het genot van een Portugees glas wijn.

Brood kun je bestellen op de camping, per 500 gram of per kilo. Een flink brood dus. Wel alleen witbrood.

Vanmorgen zijn we via een kronkelende route naar het 80 km westelijker Chaves gereden. De route liep geheel door het Montesinho natuurpark met heel veel tamme kastanje boomgaarden. Er zijn ook veel kleine druivenvelden en hier en daar kleine dorpjes. De herfst is hier duidelijk aanwezig: prachtig gekleurde bladeren aan de bomen en struiken. 30 km ten oosten van Chaves wordt het druk op de doorgaande weg, we naderen De kapel van Santa Margarita. Veel geparkeerde auto’s langs de weg, verkeersregelaars, volle parkeerplaatsjes en heel veel voetgangers. De drukte hield zeker 3 km aan. Blijkbaar was er een belangrijk gebeuren bij de kapel van Santa Margarita; we zagen een plein met heel veel stalletjes en een mensenmassa en ze bleven maar toestromen.

Uiteindelijk bereikten e Chaves; lunchtijd. We hebben geparkeerd bij de Decathlon. Tot onze verrassing waren de Decathlon en Leclerc supermarkt en enkele andere grootwinkelbedrijven heel de dag open op zondag.

Via een paar straatjes en een voetgangersbrug over de Rio Tamego ben je snel in het centrum van Chaves.

We hebben eerst maar koffie met een tosti als lunch gegeten bij een aardig cafeetje en zijn daarna naar het kasteel gelopen. Het kasteel stelt weinig meer voor dan een toren waarin een militair museum gevestigd is. Ernaast is een mooi aangelegde tuin en een plein met het gemeentehuis, een paar andere oude gebouwen en natuurlijk een kerk.

We hebben nog boodschappen gedaan bij de Leclerc Supermarkt en zijn naar een camping 5 km zuidelijker gereden. Een Soort ecocamping, terrassencamping naast een mooi (nu gesloten) gemeentelijk zwembad.

Onze tijdelijke buurman is een Amerikaan met een Filipijnse vrouw die sinds kort in Portugal woont. Hij heeft veel in Aziatische landen gewoond en woont nu in Europa omdat hij de landen in Europa wil bezoeken.

Naast de camping ligt een bos, met voornamelijk naaldbomen(pijnbomen). De schors is bij de meeste pijnbomen deels weggehaald en er hangen plastic zakken tegen de boom om het sap (hars) op te vangen. We zagen dit al eerder, maar toen hingen er een soort potjes tegen de ontschorste delen. De campingreceptie gaf uitleg: de hars wordt opgevangen en verwerkt tot vanalles, artikelen gemaakt van hars, een duur en bewerkelijk natuurproduct en meestal gemaakt van kunsthars.

Avila en Segovia

Zondag 2 oktober 2022:Vanmorgen vertrokken in Salamanca en naar Avila gereden, een volledig ommuurde stad.

Onderweg een saai vlak landschap met kale velden en veel, heel veel maisvelden.

We hadden gisteravond een overnachtingsplek op de camperplaats in Avila gereserveerd, een camping heeft de stad niet en de camperplek was alleen beschikbaar op reservering en uiteraard vooruit betaling.

Bij aankomst bleek er op het terrein naast de camperplek een enorme kermis opgebouwd te zijn, die blijft tot 23 oktober. We hebben de camper geparkeerd en zijn om half twaalf naar de stad gelopen. Er zijn meerdere toegangspoorten in de stadsmuren. Binnen de muren smalle straten en meest goed onderhouden huizen. We kwamen uit bij een klooster met bijbehorende kerk. Er stond bij de ingang een mandje waarin een bijdrage van 1 euro per persoon gevraagd werd. Midden in de kerk was een graftombe aanwezig met daar boven op, twee liggende beelden, waarschijnlijk de begraven personen. Een non kwam ons een foldertje met uitleg brengen, heel lief, maar alle tekst was in het Spaans. Dan verder de stad in, een mooi plein waar het nog erg rustig was, restaurants gingen pas om 13.30 open voor het middagmaal. We passeerden de overdekte markthal, gesloten op zondag en kwamen uit bij de imposant ogende kathedraal. Maar die zou pas om half een open gaan voor bezoekers. Dan maar naar een terrasje tegenover de kathedraal. We bestelden koffie, een drankje en een belegd stokbroodje. Alles duurde lang, uiteindelijk hadden we drankjes, maar geen stokbrood. Na een half uur maar eens gaan vragen naar ons bestelde stokbrood: oeps, de serveerster was het helemaal vergeten. Een kwartier later hadden we eindelijk alles wat besteld was. Toen we dus de lunch op hadden en betaald zijn we de kathedraal gaan bezichtigen. Er stond om half een een file van mensen voor de kathedraal, maar na onze lunch was de file opgelost en konden we gelijk naar binnen.

Een best imposante kerk, gebouwd met bijzonder getekende(gevlekte) stenen. Veel gebeeldhouwde taferelen en details ook. Er is ook een museum met kelken en andere liturgische gebruiksvoorwerpen en prachtige kazuifels. De kloostertuin kon ook worden bezocht(een binnentuin met eromheen een galerij).

Daarna hebben we nog een terras bezocht ; alle terrassen overbevolkt na 14.00, en zijn daarna via we buitenkant van de muren terug naar de camperplaats gelopen. Het was inmiddels 16.00. De kermis was nog niet open en dat hebben we maar niet afgewacht. We zijn dan naar het 60 km verder gelegen Segovia gereden en overnachten op een daarvoor aangewezen plek bij de stieren arena. We zijn hier niet alleen, er staan nog meer dan 20 mede camperaars.

Maandag 3 oktober 2022:Spanjaarden hebben de rare gewoonte om pas heel laat in de avond een slaapplek te zoeken, dus nog laatkomers na 22.00. Het wordt pas na achten licht ’s-morgens en vandaag kwam de zon pas na negenen tevoorschijn. Daarna werd het al snel warm. We zijn naar het centrum gegaan, waar je als eerste het enorme aquaduct ziet. Het aquaduct werd gebouwd in de tweede helft van de 1e eeuw na Christus onder de heerschappij van het Romeinse rijk en leverde water van de rivier de Frío naar de stad tot in de 20e eeuw. Het resterende deel van de structuur is 28,5 meter hoog op zijn maximale hoogte en bijna 6 extra meter diep in het hoofdgedeelte, totaal nu nog 800 meter lang. De pilaren en bogen van de hoge arcades met twee verdiepingen zijn gemaakt van massieve steenblokken die nauw op elkaar aansluiten met weinig of geen mortel.

Er zijn nergens parkeerplaatsen voor fietsen, dus die hebben we tegen een zijmuur van de toeristeninfo gezet. Vandaaruit de stad in gelopen. Smalle straatjes, goed onderhouden huizen en veel winkeltjes. Er waren al veel mensen op de been, ook groepen toeristen. Er zijn heel veel pleinen, kerken en kloosters in deze stad, maar de kathedraal is toch wel heel erg mooi. Een heel erg grote kathedraal, met een enorm middenstuk(koor) en heel veel zijkapellen. Heel veel kitscherig aandoende ornamenten met veel goud. Veel grafstenen van beroemde personen en bisschoppen ingemetseld in de vloer. Veel schilderingen ook. De kathedraal werd gebouwd in de xvi e eeuw.

Er is in de stad een voormalige synagoge, nu in gebruik als kerk en er is een joodse wijk. Er is ook een prachtig kasteel, het Alcazar. De bouw begon in de 11de eeuw onder koning Alfonso VI op een plaats waar al een houten constructie stond. Het kasteel onderging minstens twintig verbouwingen, waarvan die in de 15de eeuw ingrijpend waren. Het kasteel is zeker een bezoek waard, en zoals op veel plekken in Spanje krijgen senioren korting op de entreeprijs.

In Segovia kwamen we voor het eerst dit jaar ook weer grote groepen Aziatische toeristen tegen. Deze keer meestal zonder mondmasker.

Natuurlijk is er ook een centraal plein, de Plaza Major met veel terrasjes. Op het terras waar wij een drankje bestelden kreeg je bij elk drankje een hapje in de vorm van een belegd minibroodje. Makkelijke lunch voor ons.

Dinsdag 4 oktober 2022:Vannacht was het erg onrustig bij de camperplaats: om 01.00 werden de vuilcontainers geleegd en kwamen onze buren, bewoners van een soort busje terug; die hadden elkaar nog urenlang veel te vertellen en schoven erg vaak de schuifdeur open en dicht. Om 3 uur werd de glasbak geleegd.

Weinig geslapen dus. We zijn om boodschappen naar de 600 meter verder gelegen supermarkt gegaan en hebben daarna de stad nogmaals bezocht. Er zou ergens een monumentje van een duivel staan die de laatste steen voor het aquaduct vasthoud terwijl hij een selfie maakt. Het monument heeft dus eigenlijk geen enkele historische waarde.

Lunchbroodje op een terras en daarna de camper opgehaald en naar de camping in Tordesillas gereden. Onderweg weer veel kaal droog landschap waar de oogst al binnen is. Een stuk naaldbos ook waar bij alle bomen een stukje schors verwijderd is en daar bakjes hangen om het vrijkomende sap op te vangen. Welk sap en waarvoor ????? Bij Rueda heel veel druivenvelden en Bodega’s. Rueda heeft heerlijke en best bekende wijnen. Bij aankomst een snelle vriendelijk receptiemedewerker. Plaatskeuze met of zonder gras, met gras 10 euro duurder. Huh? Met of zonder gras? Die versie is nieuw. Zonder gras is prima voor ons. Het is zonder gras wel erg droog en stoffig, het heeft hier duidelijk al heel lang niet geregend. De camping is nog aardig opgevuld met doortrekkers. Een NKC Portugalreis is afgelopen en er staan enkele deelnemers die nu op weg zijn naar huis. Er staan ook meerdere Spanjaarden.

Woensdag 5 oktober 2022: Naeen nacht zonder rumoer vanmorgenrustig opgestart.Een oud vwbusje wilde niet meer starten en werd door 6 personen aangeduwd. Dat lukte best snel en het busje is weggereden.

Naar het stadje gelopen, we hadden vorig jaar veel bezichtigd, dus nu alleen een bezoek aan de Plaza Major.

Het cafeetje waar we vorige keer een drankje en hapje hadden genomen had nu slechts 1 man personeel, die moest het terras en de bar bemannen, duidelijk onbegonnen werk. We zagen dit personeelsprobleem ook al in Salamanca. De bediening is dan slecht en de wachttijd te lang, mensen lopen weg. Wij zijn ook verhuisd naar het buurterras; heel vriendelijke obers en snelle bediening. Naast ons nam een jongeman plaats die met de fiets een tour Spanje Portugal maakte. Hij was een beetje ontdaan dat er in het westen van Portugal niemand Engels spreekt. Hij is Duitser en vegetarier en een maal zonder vlees is hier een lastige, maar dat had hij wel al begrepen en paste voor dit fietsavontuur zijn eetgewoonte aan.

Overal waar je loopt of zit wordt je aangevallen door dunne lijntjes spinrag, soms kun je ook het bijbehorende spinnetje traceren. Vandaag op de brug lopend liep je elke 2 meter in zo’n draadje rag. Heel erg vervelend vooral in je gezicht.

Vanmiddag een hele tijd buiten gezeten. Heerlijk weertje en genoeg bomen voor wat schaduw.

De camping heeft voor kampeerders een kleine vaatwasser. 50 cent voor een afwasbeurt die dan 5 minuten duurt. Onze Franse yuppie buurvrouw is razend enthousiast over het ding, dus moeten we dat ook maar eens proberen.

De uitleg op het apparaat is niet echt duidelijk, dus vaat erin en 50 cent erin, maar er gebeurt niks, ook de euro komt er weer uit gevallen. Blijkt dat je voor 50 cent een muntje moet kopen bij de receptie. En, ja hoor, het muntje werkte.

Borden, koppen en bestek komen er schoon en bijna droog uit na 5 minuten. Pannen hebben we maar met de hand afgewassen.

Salamanca

Donderdag 29 september 2022: Hoewel de camperplaats in Valladolid aan een drukke weg grenst, hebben we goed geslapen. We hebben een groot winkelcentrum net buiten Valladolid bezocht en zijn daarna begeleid door buien naar Salamanca gereden. De camping gelegen bij een hotel is goed bezet.

Gelukkig wordt het later in de middag droog, Een fikse bui met regenboog is de laatste nattigheid voorlopig, het is wel erg fris.

Vrijdag 30 september 2022: Vanmorgen weer een zonnig doch koud begin van de dag. De weersvoorspellingen zijn goed. Eerst maar de was doen, 3 euro voor een wasbeurt in de campingwasmachine. Toen de was hing zijn we via een aangegeven fietsroute naar Salamanca-centrum gegaan. Het laatste deel van de route was een beetje merkwaardig: een stuk over een grindpad, vervolgens een stuk zandpad, dan een smal pad achter een hoge muur door om dan aan de doorgaande weg uit te komen.

In de stad was het behoorlijk druk, veel grote begeleide groepen overal. We zijn langs mooie gebouwen naar de Plaza Major gegaan. De fietsen in een zijstraatje geparkeerd.

De Plaza Major is een mooi plein, helemaal ingesloten door gebouwen. Meerdere poorten leiden naar de diverse straten.

Op het plein staat een zigeunerin te krijsen, druk gesticulerend blijft ze lange tijd krijsend haar grieven uiten tegen een denkbeeldig iemand in het gemeentelijk gebouw voor haar. De vrouw heeft een arm in verband en een grote pleister op een knie; “een gevallen vrouw” zegt een omstander. Uiteindelijk is ze schor geschreeuwd en vertrekt ze.

We hebben een broodje gegeten op het plein, dat kostte best moeite want het terras waar we zaten bleek een zeer slechte en trage bediening te hebben. We zijn uiteindelijk verhuisd naar een terras in een zijstraat en raakten daar in gesprek met Engelsen. Zij waren niet blij met de Brexit en de regels waaraan ze daardoor moesten voldoen om te kunnen reizen. Ze hadden vooral problemen ondervonden met hun hond. Toen de Brexit een feit was, was opeens het europeesche paspoort van de hond niet meer geldig en ook de inentingen telden opeens niet meer. Ze moesten voor elke reis veel dierenartskosten maken om de hond uit en in te voeren. Dat gedoe en bijbehorende kosten hadden ze opgelost door de hond in Spanje te registreren; reizen met een Spaanse hond met eu hondenpaspoort geeft nergens grensproblemen.

Via de Decathlon terug naar de camping, we hadden een adaptertje nodig om de fietsen te kunnen oppompen.

Nog een tijd buiten gezeten en gekletst met wat buren, het toeval wil dat we aan 3 zijden Nederlandse buren hebben. Ze gaan allemaal morgen verder naar het zuiden.

Wij zijn in het hotel bij de camping gaan eten, die bieden een speciaal voordelig menu aan voor campinggasten.

Inmiddels is het afgekoeld tot 9 graden.

Zaterdag 1 oktober 2022: Vanmorgen zijn er heel at campinggaten vertrokken naar hun volgende bestemming, ook onze Nederlandse buren. Wij hebben nogmaals het stadscentrum bezocht voor de lunch. Het was er zo mogelijk nog drukker dan gisteren, met weer veel groepen met een gids. De klokken van een van de kerken in de buurt van de kathedraal beierden om 12.uu een prachtig deuntje, weer eens wat anders dan het standaard gelui. We passeerden de stadsbibliotheek, gevestigd in een prachtig “palacio” met een erg mooie binnenplaats. We wilden om half een graag een belegd stokbrood met koffie gebruiken op een terras. Dat was niet mogelijk volgens de ober, ontbijt was tot 12 uur. Dan maar koffie met 2 tapas broodjes(harde belegde broodjes). Dat kon wel. Het terras ligt aan een drukke doorgaande straat, heel leuk om al die verschillende passanten te zien. Daarna boodschappen gedaan bij de plaatselijke Lidl en terug naar de camping om op te ruimen en nog wat buiten te zitten. Het was heel mooi zonnig weer vandaag. De vooruitzichten voor komende week zijn ook goed.

Valladolid

Woensdag 28 september 2022:Het sanitair op de camping in Burgos werkt, maar is super gedateerd, kon vanmorgen de lichtknop niet vinden en vervolgens duurde het eindeloos voor er warm water uit de douchekop kwam. Na het ontbijt zijn we naar Valladolid gereden. (de vermaledijde zekering bleef heel) Deze stad hebben we nooit eerder bezocht. Onderweg veel dor, kaal en droog landschap; veel landbouwgebied, alle graan is geoogst, hier en daar nog een zielig veld bruin geworden zonnebloemen. Bewolkt weer, met wind en een zon die wel door de wolken wilde breken.

De gemeentelijke camperplaats( gewoon een parkeerplaats met extra grote parkeervakken) in Valladolid ligt pal naast het centrum en was snel gevonden. Er moet wel parkeergeld worden betaald en een parkeerkaartje bemachtigen was een uitdaging. De automaat werkt in het Spaans, beperkt Engels als hulpmiddel. Het is na wat gedoe gelukt om met pinpas te betalen en een kaartje te bemachtigen. Vanmiddag was er wel controle of iedereen betaald had. We zijn naar de stad gelopen, eerst een plattegrond gehaald bij de toeristeninfo. Een zeer enthousiaste dame gaf teveel uitleg, maar ook een mooi boekje met beschrijving van alle monumentale bezienswaardigheden.

We zijn via de gemmentelijke overdekte markt naar het grote plein(Plaza Major) gelopen. Tijd voor een drankje. We zijn geland op een terrasje met 90% Spaanse 65 plussers. Onze ervaring is dat zulke terrassen goed en goedkoop zijn.

We bestelden wijn en bier en kregen er 4 mini tosti’s, grote bak chips en een kom olijven bij. De lunch was gelijk ook klaar. Daarna verder de stad in, leuke straatjes met goed onderhouden oude gebouwen, veel winkeltjes en heel veel kerken. Veel gebouwen hebben prachtige voorgevels. 2 keer werden we getrakteerd op ongevraagde wegwijzers. De 1e keer kwam dat goed van pas, want we waren een beetje verdwaald. De 2e keer was wat minder handig, want toen liepen we opeens een route die we niet wilden, maar alle hulp was lief bedoeld. Helaas zijn veel gebouwen tussen 14.00 en 17.00 gesloten(lunchpauze), dus we hebben de zeer imposante kathedraal niet van binnen kunnen bezichtigen. Rond 16.30 waren we doodmoe van het lopen en hebben we Bubbles opgehaald om vlakbij de camperplaats even op een terrasje uit te blazen. De serveerster op dat terrasje had een stemmetje als Marilyn Monroe in een zwart-wit film. We zijn later gaan eten in een eenvoudig lokaal cafeetje in de buurt van de camperplaats, de ober sprak alleen maar Spaans en Spaans, maar met behulp van google-translate kwam alles goed en hebben we lekker gegeten. Het was om 21.00 nog 21 graden buiten, best warm wel. De camperplaats is weer bijna helemaal vol met diverse nationaliteiten.

Naar Spanje

Zondag 25 september 2022: Het was muisstil vannacht, geen regen, vanmorgen geen slagboomproblemen bij het verlaten van de camperplaats. Via allerlei binnenwegen en door dorpjes naar

Saint-Palais-sur-mer gereden. Een plaats iets ten noordwesten van Bordeaux. Onderweg vele velden met een soort mini mais of mini zonnebloemen. Veel andere velden zijn leeg na de oogst van iets en wachten op bewerking. De beoogde camping zei dat ze gesloten waren, we hadden er wel gewoon kunnen binnenrijden en vervolgens ging de receptie na bellen van een gast bijna een half uur te laat open. We zijn dan naar Domaine de Bernezac gereden, we stonden daar ook in het voorjaar enkele dagen. Domaine de Bernezac stond eigenlijk vol, vooral door een groep van 50 Franse campers. Hij vond nog een kleine plek voor ons waar we heel blij mee zijn. De franse groep vierde de laatste reisdag in een grote tent op een veld met veel drank en eten. Onze tijdelijke Duitse buren bezetten de voorlaatste vrije plek. Wij hebben er samen een borrel op gedronken in het zonnetje dat hier lekker scheen vandaag.

We zijn in het dorp gaan eten bij La Regaline, een klein restaurant met prima vriendelijke service en heerlijk eten.

Maandag 26 september 2022: Onze 42e trouwdag en tevens reisdag. Wisselend bewolkt, maar aangenaam van temperatuur en droog. Niet druk op de weg. Helaas wel weer die probleemzekering stuk na een aantal gereden kilometers. Probleem dus niet opgelost en nog steeds de veroorzaker niet duidelijk. Heel vervelend, zeker omdat de richtingaanwijzer bij een kapotte zekering niet werkt. Onderweg niks gezien van de branden die in deze streek eerder voor veel problemen hebben gezorgd.

Eenmaal in Urrugne bleek de camping matig bezet, We staan dus nu op de plek van onze keuze. Te voet even om boodschappen geweest, alle personeel in de Leclerc supermarkt werkt met mondmaskers op. Vervolgens nog lekker in de zon kunnen zitten. Vanaf 17.00 regelmatig een bui.

Dinsdag 27 september 2022:Afgelopen nacht veel fikse regenbuien gehad. Ook vanmorgen nog regen. Eenmaal in Spanje klaarde het langzaam op en verdween de regen bij Vittoria-Gasteiz. Onderweg meerdere velden met overrijpe uitgebloeide mini zonnebloemen. Velden mini-mais hebben we ook al gezien. De herfst is ook hier aanwezig, mooi gekleurde bladeren overal. Net na het middaguur reden we de camping in Burgos op. De camping was goed bezet, maar een plek was snel gevonden. Vandaag bleef de zekering in de camper heel de rit heel.

Per fiets naar het centrum van Burgos gegaan. Je kunt vanaf de camping een fiets- of wandelpad langs het water volgen tot in het centrum. Het was niet echt druk in het centrum, overal wel mensen, maar veel plek voor iedereen, ook op de terrassen. Veel Pelgrims op weg naar Santiago-de-Compostella met rugzak en sint-Jacobsschelp in de stad. Glas wijn of bier voor minder dan 2 euro op de terrassen. Veel zon en af en toe een wolk, aangenaam weer.

Chartres

Vrijdag 23 september 2022:Vanmorgen was het bewolkt en fris. We zijn om boodschappen geweest in een grote supermarkt die dicht bij de camping ligt. Het was er behoorlijk druk, ook hier liepen meerdere mensen met mondmaskers op. Het was ook heel erg koud in die supermarkt, ik kreeg er ondanks schoenen met sokken hele koude voeten. Na de lunch zijn we naar het centrum gegaan. De Kathedraal is zowel aan de buitenkant als binnen een imposant bouwwerk, gebouwd tussen 1194 en 1220. Hij ligt hoog op een heuvel en is al van ver buiten Chartres te zien. Er lijken wel 3 voorkanten aan te zitten, elke toegang(portaal) is groots en imposant. De torens zijn verschillend. Men zegt dat het de mooiste kathedraal van Frankrijk is.

Er vinden al jarenlang renovatie werkzaamheden plaats, maar gelukkig is een bezoek gewoon mogelijk.

De kathedraal heeft veel bijzonder mooie glas in loodramen, maar ook prachtige sculpturen.

Er is een groot Labyrint, een pad in de tegelvloer, te volgen in meditatie en gebed. Alleen op vrijdag kan men het labyrint lopen, de overige weekdagen staan er stoelen op.

We hebben in de kerk een kaarsje opgestoken.

Een andere, eenvoudiger kerk lag op de heenweg. De kerk van Saint Pierre is wel te bezoeken en er worden ook eucharistievieringen gehouden, maar het lijkt een beetje een bouwval. Er hangt een groot net om vallende delen op te vangen. De muren en zuilen zijn totaal verwaarloosd en er zijn stukken uit en af. De kerk heeft wel heel erg mooie glas in loodramen.

Op de terrassen zijn de drankjes heel wat duurder dan in Arras. Er waren veel klassen middelbare scholieren in de stad. Ze leken allemaal cultuuropdrachten te hebben. Er werd driftig met papier en pen gewerkt.

Terug dan via een weg langs de rivier. Er liggen veel oude bruggen over de rivier om het centrum te bereiken.

Het weer was best goed. De zon probeerde heel de dag door de wolken te breken, de thermometer gaf laat in de middag 22 graden aan. Vroeg in de avond is het begonnen te regenen, jammer want we hadden graag nog eens de lichtshows bij de diverse gebouwen gaan zien. De camping liep vanmorgen leeg, maar tegen de avond waren de meeste plekken weer gevuld.

Vrijdag 24 september 2022: Vanaf laat in de nacht is het echt gaan regenen,, vanmorgen dus een natte boel. Er zat in de laatste rit een raar geluid in de buurt van een voorwiel, Thieu vertrouwt dat niet en denkt aan iets met remmen, Hij dus in de regen op een matje onder de camper voor een inspectie. Hij kon niks raars ontdekken. De fietsen moesten nog op het fietsenrek en toen konden we vertrekken richting Lac de Saint Cyr in de buurt van Poitiers.

Net buiten Chartres hebben we getankt, diesel voor € 1,63 per liter. Rond 13.00 stopte de regen en uiteindelijk kwam zelfs de zon tevoorschijn. Het was niet druk op de lokale wegen. Na een oneindige hoeveelheid heuveltjes en rotondes arriveerden we tegen vijven bij de camperplaats bij Lac Saint Cyr. Er stond een Belgisch busje voor de slagboom, maar de slagboom ging niet open, de dame in het gezelschap stond de beheerorganisatie te bellen. De Belg maakte plek voor ons zodat wij eerst door de slagboom konden rijden, maar helaas, ook ons pasje opende de poort niet. De Belgische dame gaf uiteindelijk de nummers van hun en onze kaart door en de organisatie opende van afstand de slagboom voor ons. Het was de 2e keer voor ons dat er problemen waren bij deze camperplaats. De vorige keer dachten we dat het aan ons lag, maar nu volgden er na ons nog 5 campers voor wie de slagboom niet open wilde gaan. We hebben een wandeling naar het naastgelegen meer gemaakt en nog even in het zonnetje gezeten. Ondereg geen rare piep bij het voorwiel meer gehoord en ook alle metertjes bleven werken, de zekering heel gebleven. Hopelijk nu alle akkefietjes opgelost.

Welkom op ons Najaars-Reislog!

Hallo en welkom op onze reislog!

Donderdag 22 september : Gisteren zijn we vertrokken van huis met zonnig weer. In Antwerpen was op de ring een ongeluk gebeurd, dus file met veel oponthoud.

Tijdens onze reis voorjaar 2022 ging er steeds een steekzekering stuk, we hebben , heel vervelend, toen de laatste week gereden zonder dat we de richtingaanwijzers konden gebruiken. Zonder die zekering werkten ook de temperatuurmeter en benzinemeter niet, ook vervelend. We dachten dat de richtingaanwijzer de schuldige was.

De garage heeft veel tijd besteed aan het opsporen van de oorzaak. Wij en de garage dachten dat het probleem opgelost was, helaas, nog voor we in Antwerpen waren was de zekering weer gesneuveld.

We arriveerden vroeg in de middag op de camperplaats in Arras. De camperplaats ligt dicht bij het centrum van die stad. Het is eigenlijk een grote geasfalteerde parkeerplaats met grote parkeervakken, elektra aansluiting en een slagboom. Betalen aan een zuil met creditkaart. Het betaalbewijsje opent de slagboom en de elektra.

Plekje gezocht en de fietsen van het fietsenrek gehaald. We waren snel in het verrassend mooie centrum.

Er staan in alle straten en straatjes erg oude, vaak slecht onderhouden en leegstaande huizen. Het middelpunt van het centrum heeft hele mooie goed onderhouden gebouen. Er zijn meerdere pleinen in de stad, Place de Hero’s en de Grand Place zijn wel de mooiste en grootste met veel cafeetjes, restaurantjes en terrassen. De kathedraal maakt deel uit van een groot klooster. Helaas zijn er renovatiewerken in de kathedraal. Die is voorlopig gesloten voor publiek. We ontdekten wel een andere mooie kerk, de Johannes de doper kerk. Enerzijds sober ingericht, anderzijds heel mooi. Bijzonder is dat alle 14 kruiswegstaties een eigen nis hebben, elk tafereel is uitgebeeld met levensgrote uitgehouwen figuren.

Het was windstil weer en in het zonnetje best aangenaam. De terrasjes waren druk bezocht en ook wwij hebben een van de terrasjes bezocht, de prijzen voor wijn en bier lagen ruim lager dan in Nederland.

Tegen de avond raakte de camperplaats snel vol, veel Fransen, wat Engelsen en een paar Nederlanders.

E zijn in een van de restaurantjes aan het grote plein gaan eten. Heerlijk eten voor een nette prijs.

We hadden in een paar uur alles in het centrum wel gezien, dus vanmorgen zijn we vertrokken naar Chartres.

Dat vertrek ging wat moeizaam. Bij uitrijden hou je het betaalbewijs tegen een scanner en dan gaat de slagboom open. Helaas lukte dat bij velen en ook bij ons niet. Bleek dat je ook nog moest aangeven of je nog terugkwam of definitief vertrok. Dat vraagje hadden wij en veel anderen gemist. File bij de slagboom dus.

Toen we eenmaal weg konden zijn we via veel binnenwegen naar Chartres gereden. Thieu had wat onder de motorkap gerommeld en een nieuwe zekering in de houder gestopt. De zekering is heel gebleven tot Chartres, daar ging ie weer stuk. Mogelijk wel de oorzaak gevonden. De tijd zal het leren.

De route liep door mooie dorpjes en landschappen, maar kostte wel veel rijtijd. We hebben in Trie-Chateau een Tosti gegeten bij een brasserietje van een grote supermarkt. Er liepen daar opvallend veel mensen met mondmaskers op.

De camping in Chartres heeft veel grote staanplaatsen, veel bomen. De receptiemedewerksters waren erg vriendelijk.

We hebben een plekje zonder bomen in de zon. Helaas was onze elektrakabel te kort om aan te sluiten op de elektrakast, maar de receptie wist raad. Ze hebben ons een haspel met 30 meter kabel geleend. Ze hadden meerdere haspels in voorraad om uit te lenen, inklusief stekker verloopstukken.

Vanuit de camping ben je via een pad binnen een kwartier met de fiets in het centrum van Chartres.

We zijn vanavond dus op de fiets naar licht en klank in de stad geweest. Elke avond is er bij meerdere gebouwen een lichtshow met muziek. Een geweldig mooi schouwspel. Vooral bij de kathedraal waren best veel toeschouwers.

Wil je automatisch een mailtje ontvangen wanneer er een nieuw verhaal of een nieuwe fotoserie op deze site staat? Meld je dan aan voor onze mailinglijst door je e-mail adres achter te laten in de rechter kolom.

Wij zien je graag terug op ons reislog en laat gerust af en toe eens een berichtje achter!

Leuk dat je met ons meereist!