bubbles-herfsttour-2022.reismee.nl

Salamanca

Donderdag 29 september 2022: Hoewel de camperplaats in Valladolid aan een drukke weg grenst, hebben we goed geslapen. We hebben een groot winkelcentrum net buiten Valladolid bezocht en zijn daarna begeleid door buien naar Salamanca gereden. De camping gelegen bij een hotel is goed bezet.

Gelukkig wordt het later in de middag droog, Een fikse bui met regenboog is de laatste nattigheid voorlopig, het is wel erg fris.

Vrijdag 30 september 2022: Vanmorgen weer een zonnig doch koud begin van de dag. De weersvoorspellingen zijn goed. Eerst maar de was doen, 3 euro voor een wasbeurt in de campingwasmachine. Toen de was hing zijn we via een aangegeven fietsroute naar Salamanca-centrum gegaan. Het laatste deel van de route was een beetje merkwaardig: een stuk over een grindpad, vervolgens een stuk zandpad, dan een smal pad achter een hoge muur door om dan aan de doorgaande weg uit te komen.

In de stad was het behoorlijk druk, veel grote begeleide groepen overal. We zijn langs mooie gebouwen naar de Plaza Major gegaan. De fietsen in een zijstraatje geparkeerd.

De Plaza Major is een mooi plein, helemaal ingesloten door gebouwen. Meerdere poorten leiden naar de diverse straten.

Op het plein staat een zigeunerin te krijsen, druk gesticulerend blijft ze lange tijd krijsend haar grieven uiten tegen een denkbeeldig iemand in het gemeentelijk gebouw voor haar. De vrouw heeft een arm in verband en een grote pleister op een knie; “een gevallen vrouw” zegt een omstander. Uiteindelijk is ze schor geschreeuwd en vertrekt ze.

We hebben een broodje gegeten op het plein, dat kostte best moeite want het terras waar we zaten bleek een zeer slechte en trage bediening te hebben. We zijn uiteindelijk verhuisd naar een terras in een zijstraat en raakten daar in gesprek met Engelsen. Zij waren niet blij met de Brexit en de regels waaraan ze daardoor moesten voldoen om te kunnen reizen. Ze hadden vooral problemen ondervonden met hun hond. Toen de Brexit een feit was, was opeens het europeesche paspoort van de hond niet meer geldig en ook de inentingen telden opeens niet meer. Ze moesten voor elke reis veel dierenartskosten maken om de hond uit en in te voeren. Dat gedoe en bijbehorende kosten hadden ze opgelost door de hond in Spanje te registreren; reizen met een Spaanse hond met eu hondenpaspoort geeft nergens grensproblemen.

Via de Decathlon terug naar de camping, we hadden een adaptertje nodig om de fietsen te kunnen oppompen.

Nog een tijd buiten gezeten en gekletst met wat buren, het toeval wil dat we aan 3 zijden Nederlandse buren hebben. Ze gaan allemaal morgen verder naar het zuiden.

Wij zijn in het hotel bij de camping gaan eten, die bieden een speciaal voordelig menu aan voor campinggasten.

Inmiddels is het afgekoeld tot 9 graden.

Zaterdag 1 oktober 2022: Vanmorgen zijn er heel at campinggaten vertrokken naar hun volgende bestemming, ook onze Nederlandse buren. Wij hebben nogmaals het stadscentrum bezocht voor de lunch. Het was er zo mogelijk nog drukker dan gisteren, met weer veel groepen met een gids. De klokken van een van de kerken in de buurt van de kathedraal beierden om 12.uu een prachtig deuntje, weer eens wat anders dan het standaard gelui. We passeerden de stadsbibliotheek, gevestigd in een prachtig “palacio” met een erg mooie binnenplaats. We wilden om half een graag een belegd stokbrood met koffie gebruiken op een terras. Dat was niet mogelijk volgens de ober, ontbijt was tot 12 uur. Dan maar koffie met 2 tapas broodjes(harde belegde broodjes). Dat kon wel. Het terras ligt aan een drukke doorgaande straat, heel leuk om al die verschillende passanten te zien. Daarna boodschappen gedaan bij de plaatselijke Lidl en terug naar de camping om op te ruimen en nog wat buiten te zitten. Het was heel mooi zonnig weer vandaag. De vooruitzichten voor komende week zijn ook goed.

Hennie Jansen

Hebben jullie de kikker bij de universiteit en de astronaut bij de kathedraal nog gevonden?

Martine Winkelmolen

We hebben geen kikker of astronaut gevonden, wisten tot nu niet van die verborgen details. Iets voor een volgend bezoek.