bubbles-herfsttour-2022.reismee.nl

naar Portugal

Donderdag 6 oktober 2022:Vanmorgen op tijd vertrokken in Tordesillas. We wilden graag Zamora bezoeken en een Duitser had ons verteld dat de camperplaats/parkeerplaats altijd al vroeg vol was. Om 11 uur stonden we op een plek aan de rivier de Douro en zijn naar de ommuurde de stad gelopen over een mooie oude brug, nu alleen toegankelijk voor voetgangers. Gelijk al een wandelgebied richting kathedraal en kasteel. Onderweg passeerden we natuurlijk weer eerst een bijzondere kerk, met veel oude schilderingen. Onze weg vervolgd naar de kathedraal. Heel anders dan de kerken die we tot nog toe hebben gezien, maar ook veel overeenkomsten. Gebouwd tussen 1151 en 1174. Bijbelse taferelen op veel wanden geschilderd, maar de tijd heeft ook veel delen van de schilderingen laten verdwijnen. Een museumdeel met prachtige wandkleden(gobelins). Veel kitsch ook in deze kerk. Mooie plafond delen hebben we ook gezien en een paar leuke kleine details. Op een van de pilaar ornamenten staat een naakte dame, aan de overkant op zo’n zelfde ornament staat een man die naar de naakte dame staart. Iets anders opvallends in de kerken in deze regio is dat er altijd wel een nis op zijkapelletje is waarin een glazen kist staat met daarin Jesus zoals ie van het kruis is gehaald.

Het kasteel bestaat uit muren met daarbinnen alleen bouwselresten, een ruĂŹne dus.

Het plaza Major valt ons wat tegen na bezoek aan andere steden. Op een terras geluncht en vervolgens terug naar de camper. We zijn naar Bragança in Portugal gereden. Bragança is een stad in Noord Portugal dicht bij de Spaanse grens. Er is geen camping, maar je mag 24 uur op een speciale camperparkeerplaats bij de kasteelmuren staan en overnachten. Een mooie plek, helaas heeft de gemeente gemist dat vlak staan belangrijk is voor een camper; het hele terrein loopt schuin. Toch staan we daar met een heleboel andere campers. We staan er al een uur als we ontdekken dat het in Portugal een uur vroeger is dan in Spanje, we arriveerden vroeger dan we dachten.

Nu even rustig zitten, morgen op tijd naar het kasteel en de stad. Er zijn in Spanje en ook hier heel erg veel vervelende vliegen.

Vrijdag 7 oktober 2022: Vannacht was niet echt een rustige nacht: In de verte blaften heel de nacht honden en Bubbles was heel de nacht erg onrustig, ze leek iets te zoeken en wilde niet gaan slapen.

De zon scheen op tijd en om 09.00 stapte een schoolklas tieners uit een grote bus om een bezoek te brengen aan het kasteel. Een gekakel van jewelste. Om 10.00 liepen wij ook de kasteelpoort door; Entree hoefden we niet te betalen omdat het vandaag Nationale Monumentendag is in Portugal zei de man bij de kassa. Het kasteel is eigenlijk een militair fort op een groot ommuurd terrein. Er liggen huizen en straten en een kerk binnen de muren. Het kasteel is niet bijzonder en een militair museum met allerlei oud wapentuig. De tienerklas zat in elk vertrek verveeld met telefoontjes te spelen. Vanuit het kasteel zijn we naar het stadscentrum gelopen. Fietsen was niet mogelijk in de stijle straatjes, bestraat met basaltblokken. Het kleine centrum bestaat uit smalle straatjes met oude huizen en in elke straat wel een kerk. Er hangen bij kerken a4-tjes met de naam en foto van de overledenen uit de parochie. Elke overledene een A4-tje met overlijdensdatum en wanneer er een herinnerings mis is.

Veel huizen en gebouwen zijn verwaarloosd en staan leeg. We hebben in een winkelcentrum een internetkaartje gekocht met onbeperkt internet voor een maand. Zou nu ook gebruikt kunnen worden in Spanje, tot voor kort werkten deze datakaartjes alleen in Portugal. Als lunch hebben we een heerlijke reuze tosti gedeeld. 4 euro kostte ons die tosti.

Aansluitend zijn we naar een camping 15 km westelijker gereden, een eco camping in het natuurreservaat Montesinho. Een heel mooie terrassen camping met veel ruimte tussen de plaatsen en genoeg bomen voor de op dit moment broodnodige schaduw. Weinig Nederlanders hier, wel Engelsen, Duitsers en een paar Fransen.

Zondag 9 oktober 2022:Gisteren hadden we een rustdag of zoiets. Op de camping staan heel veel praatgrage mensen, best gezellig. Er zijn allerlei soorten vogeltjes en er woont op onze plek een boomklever, hij zoekt zijn voedsel ook gewoon op het grindpad. Er zitten wel erg veel vervelende vliegen en een paar hoornaars hebben we ook gezien. Een Oostenrijkse mevrouw die gisteren arriveerde vroeg of er ook wat te doen was op de camping; nee dus, lekker rustig hier. Tegen de avond arriveerde er een groep Franse mannen met terreinmotoren, waarschijnlijk voor een motorgebeuren vandaag want in een van de huisjes zat ook iemand met een terreinmotor.

We zijn gaan eten in het restaurantje, tevoren reserveren is een must. Er kwamen pas gearriveerde duitsers om te eten, maar zij hadden niet gereserveerd. Zonder reservering kun je wel het dagmenu eten, maar dat begrepen ze niet. Zij spraken alleen maar Duits en de restaurant mederwerker alleen Portugees en Engels. E hebben dan maar voor hun vertaald en uiteindelijk iedereen eten en tevreden.

Onze buren op de kampeerplek waren ook Duits en we hebben na het diner nog heel gezellig gekletst onder het genot van een Portugees glas wijn.

Brood kun je bestellen op de camping, per 500 gram of per kilo. Een flink brood dus. Wel alleen witbrood.

Vanmorgen zijn we via een kronkelende route naar het 80 km westelijker Chaves gereden. De route liep geheel door het Montesinho natuurpark met heel veel tamme kastanje boomgaarden. Er zijn ook veel kleine druivenvelden en hier en daar kleine dorpjes. De herfst is hier duidelijk aanwezig: prachtig gekleurde bladeren aan de bomen en struiken. 30 km ten oosten van Chaves wordt het druk op de doorgaande weg, we naderen De kapel van Santa Margarita. Veel geparkeerde auto’s langs de weg, verkeersregelaars, volle parkeerplaatsjes en heel veel voetgangers. De drukte hield zeker 3 km aan. Blijkbaar was er een belangrijk gebeuren bij de kapel van Santa Margarita; we zagen een plein met heel veel stalletjes en een mensenmassa en ze bleven maar toestromen.

Uiteindelijk bereikten e Chaves; lunchtijd. We hebben geparkeerd bij de Decathlon. Tot onze verrassing waren de Decathlon en Leclerc supermarkt en enkele andere grootwinkelbedrijven heel de dag open op zondag.

Via een paar straatjes en een voetgangersbrug over de Rio Tamego ben je snel in het centrum van Chaves.

We hebben eerst maar koffie met een tosti als lunch gegeten bij een aardig cafeetje en zijn daarna naar het kasteel gelopen. Het kasteel stelt weinig meer voor dan een toren waarin een militair museum gevestigd is. Ernaast is een mooi aangelegde tuin en een plein met het gemeentehuis, een paar andere oude gebouwen en natuurlijk een kerk.

We hebben nog boodschappen gedaan bij de Leclerc Supermarkt en zijn naar een camping 5 km zuidelijker gereden. Een Soort ecocamping, terrassencamping naast een mooi (nu gesloten) gemeentelijk zwembad.

Onze tijdelijke buurman is een Amerikaan met een Filipijnse vrouw die sinds kort in Portugal woont. Hij heeft veel in Aziatische landen gewoond en woont nu in Europa omdat hij de landen in Europa wil bezoeken.

Naast de camping ligt een bos, met voornamelijk naaldbomen(pijnbomen). De schors is bij de meeste pijnbomen deels weggehaald en er hangen plastic zakken tegen de boom om het sap (hars) op te vangen. We zagen dit al eerder, maar toen hingen er een soort potjes tegen de ontschorste delen. De campingreceptie gaf uitleg: de hars wordt opgevangen en verwerkt tot vanalles, artikelen gemaakt van hars, een duur en bewerkelijk natuurproduct en meestal gemaakt van kunsthars.

Ben

Weer een leuk verhaal over jullie belevenissen. ??