bubbles-herfsttour-2022.reismee.nl

Algarve

Donderdag 27 oktober 2022: Na het ontbijt hebben de Kiwi’s ons uitgezwaaid en zijn we via binnenwegen naar Lagos aan de zuidkust(Algarve) gereden.  Het eerste stuk was best een saai landschap: vlak, alle aanplant in een soort dijkjes, veel plastic kassen. Daarna werd het landschap heuvelachtig, geen plastic kassen meer.  Onderweg weer veel kurkeiken, de stammen ontdaan van de schors. Bij Aljezur zijn we naar een baai aan de kust gereden, een hele slechte hobbelige weg. De weg loopt langs een riviertje dat uitmondt in de zee. Er ligt een oesterkwekerij, daar was nu geen activiteit.  Bij de baai was best nog wat volk, vooral veel surfers. We hebben geluncht in het cafeetje bij deze mooie baai, vorige keer  hebben we hier walvissen gezien, deze keer veel golven maar geen walvissen.

Onze rit na de lunch vervolgd naar een Obiturcamping bij Lagos. De camping is best groot, heeft geen plaatsindeling en is erg ongelijk. Zelf een plek uitzoeken, best een lastige klus omdat je bijna nergens vlak kunt staan. Passanten staan her en der verspreid, iedereen heeft heel veel ruimte.

We hebben ons geÏnstalleerd en zijn naar het 2 km verderop gelegen Praia da Luz gefietst. Helaas waren we al snel weer terug op de camping: er hing een dikke laag zeemist voor de zon en het was er fris.

Onze dwarsliggende zekering is na wat gerommel met kabeltjes al bijna 4 weken en heel wat kilometers heel gebleven.

Vrijdag 28 oktober 2022: Vannacht was het weer erg warm, vanmorgen bewolkt en mistig. Tegen elven brak de bewolking en zijn we naar Lagos-centrum gefietst. Het was er druk met toeristen, vooral veel Duitse gezinnen. Na een wandeling door het centrum en een tosti als lunch zijn we via een supernmarkt voor boodschappen terug gegaan naar de camping.  Later in de middag met Bubbles nog even naar Luz gefietst, daar hing inmiddels weer wat zeemist maar die beperkte het zicht eigenlijk niet. Ook in Luz veel Duitse toeristen.  Op de camping is het erg rustig, een enkele nieuwe gast, maar verder gebeurt er niets.

Zondag 30 oktober 2022: Gistermorgen zijn we weer 50 km westwaarts verhuisd. Toen we goed en wel op de openbere weg reden hoorden we opeens een enorm schurend geluid achter de camper. Snel gestopt en toen bleek het fietsenrek omlaag gekanteld te te zijn; de fietsen schuurden over de weg, het rek zal wel nog vast aan de trekhaak, had niet goed vastgeklikt gezeten. Gelukkig geen schade aan de fietsen zelf.

We verblijven nu in Albufeira. Er zijn al heel wat overwinteraars in op de camping, maar een plekje is desondanks snel gevonden. Inchecken gaat deze keer soepeltjes en na de lunch fietsen we naar het centrum. In het eerste beste cafeetje komen we de Kiwi’s tegen, zij verblijven op een hoger gelegen deel van de camping. We spreken af om samen te gaan eten in de avond.

Het centrum van Albufeira is helemaal versierd voor Halloween, er zijn nu veel meer toeristen dan in het voorjaar en er zijn ook meer restaurantjes open.

Naast de camping liggen  5 padelbanen en daar was, afgaande op de activiteit en het aanwezige volk,  een groot toernooi bezig,

In de avond gezellig en lekker gegeten in een restaurant dichtbij de camping.

Vandaag was het volgende deel van het toernooi op de Padelbanen naast de camping, het was er druk en het fietspad loopt tussen het barretje en de banen door. We zijn naar een barretje aan het strand gegaan voor de lunch. Overal zijn heel erg veel Engelsen. Het was heerlijk windstil zonnig weer en er waren best veel mensen op het strand.

Een handwas gedaan en het beddengoed laten luchten; de nachten zijn nog steeds rond de 20 graden, erg warm dus. De rest van de dag genoten van het mooie weer.

Maandag 31 oktober 2022: Het is nog steeds erg warm in de nacht, lastig voor een goede nachtrust. Vandaag helaas een regendag, We hadden toch wat brood nodig, dus in de regen naar de Lidl gegaan. Tegen vieren verscheen de zon. De Kiwi’s kwamen gezellig even buurten, ze gaan morgen verder naar Spanje. Met de Kiwi’s gaan eten in een naburig restaurant, het was er druk; alle tafeltjes bezet. Sommige gasten waren verkleed voor Halloween.

Dinsdag 1 november 2022: Vandaag veel bewolking, wel droog weer. In het centrum werden alle versieringen van Halloween opgeruimd en veel is gesloten, het is Allerheiligen, hier een nationale feestdag.

Ben

Weer wat leuke belevenissen. Gelukkig niks ernstigs met de fietsen / het fietsenrek. Lagos centrum is wel leuk hé.

Godelive

Geluk gehad met fietsenrek. ?

Paul

Hey Martine en Thieu,
ja, stond vandaag in de krant dat er deze winter heel veel Engelsen daar de winter willen door brengen , althans een deel ervan , dit vanwege de dure energie kosten in eigen land.
Maar ja , waar is dat niet !................daar dus . gr