bubbles-herfsttour-2022.reismee.nl

Braga

Maandag 10 oktober 2022:Vannacht zijn een paar buien gevallen en vanmorgen was het bewolkt en fris. Vanmorgen vertrokken vanuit Chaves naar Braga via de N103. Een “toeristische route” zeer kronkelig en met veel klimmen en dalen. Een erg mooie route met gevarieerde begroeiing. Er waren stukken landschap die recent of in het verleden gebrand hadden. Onderweg veel Vlaamse gaaien te zien. Na Boticas kwamen we in dichte mist terecht. Op zeker moment werd de mist gewoon miezer regen en af en toe leek de zon te gaan schijnen. Het stuwmeer bij Pisoas kon nog wel wat wateraanvoer gebruiken. Er stond niet veel water in. Het stuwmeer bij São Cristóvão bevatte ook water, maar ook daar kon je zien dat de waterstand laag was. Inmiddels hingen er overal mistflarden, een mooi gezicht. De weg was prima, nauwelijks verkeer. We zijn ergens gestopt voor koffie en een Tosti. Een klein cafeetje met goede koffie maar de slechtste tosti die we deze reis hebben gehad. Het cafeetje lag naast een supermarktje, de zaakjes hoorden bij elkaar. In het cafeetje waren 2 bezoekers aanwezig, 2 mannen. De jonge man sprak niet maar was druk met zijn telefoon. De oude man zei ook niets, maar dronk wat borreltjes en de cafébaas zei ook niet meer dan noodzakelijk. De TV zond wel continue nieuws uit. Een wat somber geheel. Tegen drie-en kwamen we aan op de camping in Braga. Registreren kon absoluut alleen na laten zien van beider paspoort, vervolgens wees een mannetje een plek aan. Meteen na ons volgden nog meerdere kampeerders en tegen 19.00 was de camping afgeladen vol. Er zijn nog wat buien gevallen en het is frisjes maar tegen de avond werd het droog. Voor morgen wordt weer zon met hogere temperaturen voorspeld. De camping heeft terrassen waarbij op de onderste terrassen vooral tenten en kleine busjes kunnen staan. Ze hebben een prachtig nieuw sanitairgebouw onder het onderste terras, compleet met magnetron ovens, kookplaten en afzuigkappen. Sjieke toiletten en mooie douches, dames en heren gescheiden. De doucheruimte is wel bijzonder: kleding hoort in een afsluitbaar kastje in de ruimte voor de douches, in de douchehokjes zelf is geen plek voor meer dan een handdoek. Aan en uitkleden moet dus in een gezamenlijke ruimte. We dachten dat dit soort inrichting na 1970 afgeschaft was. De campingmedewerker is apetrots op het nieuwe sanitair. Gelukkig is het oude sanitair ook in orde en heel wat dichter bij onze standplaats.

Dinsdag 11 oktober 2022: Inderdaad waren alle wolken verdwenen en scheen de zon toen we wakker werden. We zijn naar de markt gegaan die ook deze keer weer achter het oude stadion was. Veel stalletjes, maar veel minder bezoekers dan vorige keer toen we hier waren. We hebben een mooie slanke vaas gekocht.

In de stad was het wel heel erg druk, ook veel groepen toeristen met gids.

We waren redelijk vroeg in de middag terug en zijn van plek verhuisd; van een vrij smalle plek zonder zon naar een wat grotere plek met zon. Er waren vanmorgen nogal wat plekken vrij gekomen en vandaag liep de camping niet zo snel vol. Ook tijd om een wasje te doen, handwas wel te verstaan, de camping heeft geen wasmachines. Op dit moment staan er veel Nederlanders op deze camping.

Woensdag 12 oktober 2022:Weer een zonnig begin van een warme dag. In de ochtend naar het centrum gegaan, beetje in winkels kijken, beetje gebouwen kijken en op een terrasje zitten: mensen kijken. Na de lunch naar de Lidl, op eg naar de Lidl rijden ze je de vouwen uit de broek, dus maar op de stoep gaan fietsen. Een groot deel van de eg heeft een soort fietsbaan, niet dat automobilisten daar altijd rekening mee houden. Soms lijkt het motto: houd rekening met de fietsers maar rij ze ook van de weg als dat beter past. Bij een kruispunt stond een jongleur; hij vertoonde zijn kunsten als het licht op rood stond en ging de wachtende auto’s langs voor een donatie in de laatste paar seconden voor het licht op groen sprong.

De camping is vandaag behoorlijk leeg geraakt, weinig aanvulling. In meerder donkere hoekjes staan kleine tentjes waarin personen wonen. Er wonen in het zomerseizoen ook wat mensen in de verhuurhuisjes. Al deze bijzondere gasten hebben een baan, de tentbewoners zijn vaak mensen die in Braga werken voor een periode en na een paar maanden terugkeren naar hun echte woonplaats. De bewoners van de huurhuisjes verblijven daar omdat de huur in de stad te hoog is voor deze mensen. Verblijf op de camping is veel goedkoper.

We hebben ook even nieuwe buren: bejaarde Fransen met een klein tentje. Ze dachten dat onze camper toch wat comfortabeler was en dat kunnen we alleen maar beamen.

Vanavond zijn we naar de stad gegaan om te eten; het uitverkoren tentjenverkoopt alleen overdag maaltijden, in de avond alleen drankjes. Dan maar naar de Praça da República , een groot plein met mooie fontein. In een van de restaurantjes hebben we gegeten, een Bife Portugesa, niet bijzonder. Her en der in de stad zijn gebouwen verlicht, heel mooi.

Nellie

Mooie stad Braga met mooi centrum. Geniet maar heerlijk. Wij gaan niet naar Frankrijk. Ik heb een luchtweginfectie en moet erg veel hoesten, niets voor zo'n lange reis. Groetjes Nellie en Bert

Godelive

Zo stilstaan voor het ? was dus niet saai!
Je wordt nog getracteerd op entertainment ?