bubbles-herfsttour-2022.reismee.nl

Tavira

Woensdag 2 november 2022:

Gisteren bleek Bubbles een teek te hebben, gelukkig hebben we een goede tekentang en was de complete teek snel verwijderd.

Er was tevens een medekampeerder in Albufeira die mogelijk het raadsel van de sneuvelende zekering opgelost heeft. Hij is een voormalig automonteur en heeft zelf een nog wat oudere camper dan wij. Hij denkt dat een bepaald kabelbosje aardkabeltjes zijn waarvan de stekkertjes slecht contact maakten en doordat Thieu aan die kabeltjes en stekkertjes gerommeld heeft werkt alles weer. In elk geval blijft de zekering al sinds begin oktober heel.

We zijn vanuit Albufeira verhuisd naar Tavira, een rit van ong. 70 km. In Loulé was opeens de doorgaande weg geblokkeerd; opeens een bordje “omleiding” met pijl naar rechts een wijk in was alles. Daarna geen enkel bord meer. Na wat gezigzag door die wijk kwamen we gelukkig weer op de doorgaande weg uit. Voor het middaguur hadden we een plekje gevonden in Tavira. Onze overbuurman in Tavira is een Nederlander die in september in Burgos naast ons stond. De wereld blijkt heel klein. We zijn dan voor de lunch naar een klein cafeetje in het naburige Cabanes de Tavira gefietst. Daar kwamen we op het terras de stokoude Engelse dame met haar 84-jarige Scandinavische begeleider tegen. We hebben de twee eerder ontmoet, zij wonen in het dorpje en komen bijna elke dag naar het terrasje voor een drankje. Terug op de camperplaats blijkt vlakbij een Belg te staan die hier in het voorjaar ook verbleef en die wat last had van luxe-problemen. Dezelfde Belg heeft nu een heel wat kleinere camper omdat hij nu door zijn leeftijd elk jaar zijn “groot” rijbewijs moet vernieuwen en de beveiliging en verzekering van zijn vorige camper wel erg duur werd. Hij vindt het camperbestaan van de Nederlanders toch wel goedkoper en eenvoudiger. We hebben geen idee of hij gelijk heeft.

Vrijdag 4 november 2022:Een voornamelijk bewolkte dag gisteren, weinig zon en een koude wind. Op weg naar Cabanes de Tavira kwamen we voorbij een droog gevallen zoutbekken. Het water is verdampt en het overgebleven zout moet er nog uitgehaald worden. Toen we het dorpje infietsten kwamen we een lopend stel tegen waarvan de man nogal moeizaam liep. De vrouw sprak Thieu aan omdat ze hem dacht te herkennen, en inderdaad jaren geleden was het stel lid van dezelfde tennisvereniging als wij. Zij huren nu voor 2 maanden een appartement in Cabanes de Tavira. Een leuke verrassende ontmoeting.

Bij het afrekenen van onze lunch had de serveerster een telefoonapp die werkte als een betaalapparaat en die mijn bankpasje las als een pinautomaat. Contactloos betalen zogezegd.

Vanmorgen hier naar de kapster geweest, de dame heeft heel nauwkeurig geknipt, helaas erg kort en een a-symetrisch kapsel wat niet echt bij mijn haarstructuur past. De kapster sprak alleen Portugees, maar met behulp van Google translate haar toch een en ander duidelijk gemaakt, maar blijkbaar niet helemaal duidelijk.

Vanmiddag naar het Ilha (eiland) de Tavira gegaan. Je kunt erheen met een ferry. Het eiland bestaat uit veel duinen, strand, wat restaurants en een nu gesloten camping. Toen we aankamen verdween de zon achter de olken en waaide een frisse wind. Er waren erg weinig bezoekers op het eiland, geen enkele ligstoel as bezet en ook de restaurantjes hadden geen klanten. We hebben een rondje gelopen en na een uur hebben we de boot terug genomen. Terug fietsend naar de camper zagen we in een van de zoutpannen 4 flamingo’s staan.

Een prachtige wolkenlucht bij zonsondergang vandaag.

Zaterdag 5 november 2022:Vandaag een rustige dag, wasdag en een ijsje gegeten in de stad. In het voorjaar waren hier veel soorten vogels en watervogels te zien, evenals allerhande bloeiende planten. Nu zijn er nauwelijks vogels te zien en er bloeit ook weinig; duidelijk herfst. In de avond gegeten in een restaurantje van een Nederlandse eigenaresse. Het restaurantje was ons aangeprezen door een Engels stel. Het eten was heerlijk en gelukkig hadden we gereserveerd want het was er heel erg druk en er werd meermaals nee verkocht aan potentiële eters.

Wim

Mooie weergave van jullie leuke ontmoetingen.
Gr. Wim

Godelive

Wat is de wereld toch klein dat je zover bent met vakantie en toch bekenden ziet. ? ?

Paul

Hey Martine en Thieu,

Weer een leuk verhaal , en ditmaal leek het wel op een rendez-vous van bekende ! Of van deze reis ofwel van de reis van het voorjaar , ofwel van jaren terug . Neem aan dat die tennis vrienden niet van TVL waren , dat zou wel héél toevallig zijn . Want als ik het goed begrepen had deden jullie nooit aan tennis als je op vakantie was !!!!!
En die kapster had het toch wel goed begrepen , ..........dat er geknipt moest worden.... alleen het hoe en waar was wat onduidelijk uitgelegd, maar als je nu bij haar ook wat vaker gaat zal ze dat vast wel leren.
Wat ook altijd terug komt zijn die overdekte plaatselijke voedsel markten .
Die kerk was weer super gedecoreerd en een prachtig beschilderd plafond en tegels en/of ornamenten.
En omdat jullie daar ook al in het voorjaar waren zullen de natuurlijke verschillen met nu wel enorm zijn!