bubbles-herfsttour-2022.reismee.nl

Sevilla

Maandag 7 november 2022: Gisteren even een bezoekje aan het centrum gebracht,verder een rustige zonnige dag en wat voorbereidingen getroffen voor vertrek vandaag. Een Engels stel had een oplossing voor de huidige reisrestricties voor de Engelsen; De man heeft Ierse ouders en daardoor recht op een Iers paspoort, reizend op dat Ierse paspoort gelden voor hem en zijn echtgenote de eu-reisregels wat betekent dat zij langer dan 3 maanden in de Eu kunnen reizen.

Ons Meo Internetkaartje is vandaag afgelopen en onze tolweg registratie is ook ten einde. Vanmorgen via N-wegen naar de Spaanse grens gereden en daar de autoweg genomen naar Sevilla.

Gelijk als we de grens overrijden is het bewolkt en fris door zeemist. We zijn ook gelijk een uur verder in de dag. We passeren heidelandschappen, pijnboombossen en in de buurt van Huelva heel veel plastic kassen. Er zijn veel verlaten ooievaarsnesten. De meeste vogels zijn gevlogen.

In Dos Hermanas bij Sevilla op de camping is het niet erg druk, we komen terecht in een overwegend gezellig Duitstalig hoekje. Nog een tijd kunnen genieten van de zon, maar tegen de avond koelde het snel af.

Dinsdag 8 november 2022:Vanmorgen stonden we al voor half tien bij de bushalte om naar Sevilla te gaan; een bezoek aan het koninklijk paleis, het Real Alcazar was ons doel. Helaas mochten we niet mee met de bus; mondmaskers verplicht en daar hadden we helemaal niet aan gedacht. Terug naar de camper en om 10 uur stapten we met mondmasker op de bus: 1,75 euro voor een rit van 12 km, je kunt er niet voor gaan lopen.

Het was niet ons eerste bezoek aan Sevilla, dus de kaartjeskassa van het Alcazar was snel gevonden. Na 20 minuten aanschuiven in de rij hadden we entreekaartjes. 50% korting voor 65 plussers, dat maakt een bezoek betaalbaar. Je kiest wel een entreetijd, want er is een max aantal bezoekers per ½ uur welkom. Wij kozen voor 13.30. uur. Op die tijd gaan de meeste mensen in Spanje eten en zijn er w.s minder mensen die naar binnen willen. Rond de Kathedraal staan allemaal stalletjes met katholieke souvenirs en kerststalletjes in diverse groottes. De gemeente is her den der kerstversiering aan het installeren. We hebben een rondje gelopen en ergens een broodje gegeten alvorens het Alcazar binnen te gaan. Er was nu geen rij voor de ingang en we mochten om 13.15 naar binnen. Het Real Alcazar is een erg groot en prachtig complex, met vele mooie ruimtes om te bezoeken. Er is een expositie van Azulejos(typisch Portugese tegeltjes) van alle tijden en prachtig onderhouden tuinen. De Moorse invloed is duidelijk aanwezig in de gebouwen en het geheel deed ons denken aan de Marokkaanse koran-scholen en het Alhambra. Er zijn overal erg veel grote reisgroepen in Sevilla en die lopen altijd in de weg, zo ook in het Alcazar. Jammer dat het begon te miezeren toen we door de tuinen liepen.

Toen we terugliepen naar de bushalte kwamen we onze Duitse buurmannen tegen, die gingen ook terug naar de camping, het zijn 2 apart van elkaar alleen reizende mannen die nu even samen waren gaan lunchen in de stad.

Een ander Duits koppel heeft vanmorgen geprobeerd met de hond in een tas met de bus naar de Sevilla te reizen, ze kwamen de bus niet in. Ze hadden beter kunnen weten.

Nellie

Prachtige foto's van die prachtige gebouwen. Echt de Moorse invloed is zo goed te zien.