bubbles-herfsttour-2022.reismee.nl

Avila en Segovia

Zondag 2 oktober 2022:Vanmorgen vertrokken in Salamanca en naar Avila gereden, een volledig ommuurde stad.

Onderweg een saai vlak landschap met kale velden en veel, heel veel maisvelden.

We hadden gisteravond een overnachtingsplek op de camperplaats in Avila gereserveerd, een camping heeft de stad niet en de camperplek was alleen beschikbaar op reservering en uiteraard vooruit betaling.

Bij aankomst bleek er op het terrein naast de camperplek een enorme kermis opgebouwd te zijn, die blijft tot 23 oktober. We hebben de camper geparkeerd en zijn om half twaalf naar de stad gelopen. Er zijn meerdere toegangspoorten in de stadsmuren. Binnen de muren smalle straten en meest goed onderhouden huizen. We kwamen uit bij een klooster met bijbehorende kerk. Er stond bij de ingang een mandje waarin een bijdrage van 1 euro per persoon gevraagd werd. Midden in de kerk was een graftombe aanwezig met daar boven op, twee liggende beelden, waarschijnlijk de begraven personen. Een non kwam ons een foldertje met uitleg brengen, heel lief, maar alle tekst was in het Spaans. Dan verder de stad in, een mooi plein waar het nog erg rustig was, restaurants gingen pas om 13.30 open voor het middagmaal. We passeerden de overdekte markthal, gesloten op zondag en kwamen uit bij de imposant ogende kathedraal. Maar die zou pas om half een open gaan voor bezoekers. Dan maar naar een terrasje tegenover de kathedraal. We bestelden koffie, een drankje en een belegd stokbroodje. Alles duurde lang, uiteindelijk hadden we drankjes, maar geen stokbrood. Na een half uur maar eens gaan vragen naar ons bestelde stokbrood: oeps, de serveerster was het helemaal vergeten. Een kwartier later hadden we eindelijk alles wat besteld was. Toen we dus de lunch op hadden en betaald zijn we de kathedraal gaan bezichtigen. Er stond om half een een file van mensen voor de kathedraal, maar na onze lunch was de file opgelost en konden we gelijk naar binnen.

Een best imposante kerk, gebouwd met bijzonder getekende(gevlekte) stenen. Veel gebeeldhouwde taferelen en details ook. Er is ook een museum met kelken en andere liturgische gebruiksvoorwerpen en prachtige kazuifels. De kloostertuin kon ook worden bezocht(een binnentuin met eromheen een galerij).

Daarna hebben we nog een terras bezocht ; alle terrassen overbevolkt na 14.00, en zijn daarna via we buitenkant van de muren terug naar de camperplaats gelopen. Het was inmiddels 16.00. De kermis was nog niet open en dat hebben we maar niet afgewacht. We zijn dan naar het 60 km verder gelegen Segovia gereden en overnachten op een daarvoor aangewezen plek bij de stieren arena. We zijn hier niet alleen, er staan nog meer dan 20 mede camperaars.

Maandag 3 oktober 2022:Spanjaarden hebben de rare gewoonte om pas heel laat in de avond een slaapplek te zoeken, dus nog laatkomers na 22.00. Het wordt pas na achten licht ’s-morgens en vandaag kwam de zon pas na negenen tevoorschijn. Daarna werd het al snel warm. We zijn naar het centrum gegaan, waar je als eerste het enorme aquaduct ziet. Het aquaduct werd gebouwd in de tweede helft van de 1e eeuw na Christus onder de heerschappij van het Romeinse rijk en leverde water van de rivier de Frío naar de stad tot in de 20e eeuw. Het resterende deel van de structuur is 28,5 meter hoog op zijn maximale hoogte en bijna 6 extra meter diep in het hoofdgedeelte, totaal nu nog 800 meter lang. De pilaren en bogen van de hoge arcades met twee verdiepingen zijn gemaakt van massieve steenblokken die nauw op elkaar aansluiten met weinig of geen mortel.

Er zijn nergens parkeerplaatsen voor fietsen, dus die hebben we tegen een zijmuur van de toeristeninfo gezet. Vandaaruit de stad in gelopen. Smalle straatjes, goed onderhouden huizen en veel winkeltjes. Er waren al veel mensen op de been, ook groepen toeristen. Er zijn heel veel pleinen, kerken en kloosters in deze stad, maar de kathedraal is toch wel heel erg mooi. Een heel erg grote kathedraal, met een enorm middenstuk(koor) en heel veel zijkapellen. Heel veel kitscherig aandoende ornamenten met veel goud. Veel grafstenen van beroemde personen en bisschoppen ingemetseld in de vloer. Veel schilderingen ook. De kathedraal werd gebouwd in de xvi e eeuw.

Er is in de stad een voormalige synagoge, nu in gebruik als kerk en er is een joodse wijk. Er is ook een prachtig kasteel, het Alcazar. De bouw begon in de 11de eeuw onder koning Alfonso VI op een plaats waar al een houten constructie stond. Het kasteel onderging minstens twintig verbouwingen, waarvan die in de 15de eeuw ingrijpend waren. Het kasteel is zeker een bezoek waard, en zoals op veel plekken in Spanje krijgen senioren korting op de entreeprijs.

In Segovia kwamen we voor het eerst dit jaar ook weer grote groepen Aziatische toeristen tegen. Deze keer meestal zonder mondmasker.

Natuurlijk is er ook een centraal plein, de Plaza Major met veel terrasjes. Op het terras waar wij een drankje bestelden kreeg je bij elk drankje een hapje in de vorm van een belegd minibroodje. Makkelijke lunch voor ons.

Dinsdag 4 oktober 2022:Vannacht was het erg onrustig bij de camperplaats: om 01.00 werden de vuilcontainers geleegd en kwamen onze buren, bewoners van een soort busje terug; die hadden elkaar nog urenlang veel te vertellen en schoven erg vaak de schuifdeur open en dicht. Om 3 uur werd de glasbak geleegd.

Weinig geslapen dus. We zijn om boodschappen naar de 600 meter verder gelegen supermarkt gegaan en hebben daarna de stad nogmaals bezocht. Er zou ergens een monumentje van een duivel staan die de laatste steen voor het aquaduct vasthoud terwijl hij een selfie maakt. Het monument heeft dus eigenlijk geen enkele historische waarde.

Lunchbroodje op een terras en daarna de camper opgehaald en naar de camping in Tordesillas gereden. Onderweg weer veel kaal droog landschap waar de oogst al binnen is. Een stuk naaldbos ook waar bij alle bomen een stukje schors verwijderd is en daar bakjes hangen om het vrijkomende sap op te vangen. Welk sap en waarvoor ????? Bij Rueda heel veel druivenvelden en Bodega’s. Rueda heeft heerlijke en best bekende wijnen. Bij aankomst een snelle vriendelijk receptiemedewerker. Plaatskeuze met of zonder gras, met gras 10 euro duurder. Huh? Met of zonder gras? Die versie is nieuw. Zonder gras is prima voor ons. Het is zonder gras wel erg droog en stoffig, het heeft hier duidelijk al heel lang niet geregend. De camping is nog aardig opgevuld met doortrekkers. Een NKC Portugalreis is afgelopen en er staan enkele deelnemers die nu op weg zijn naar huis. Er staan ook meerdere Spanjaarden.

Woensdag 5 oktober 2022: Naeen nacht zonder rumoer vanmorgenrustig opgestart.Een oud vwbusje wilde niet meer starten en werd door 6 personen aangeduwd. Dat lukte best snel en het busje is weggereden.

Naar het stadje gelopen, we hadden vorig jaar veel bezichtigd, dus nu alleen een bezoek aan de Plaza Major.

Het cafeetje waar we vorige keer een drankje en hapje hadden genomen had nu slechts 1 man personeel, die moest het terras en de bar bemannen, duidelijk onbegonnen werk. We zagen dit personeelsprobleem ook al in Salamanca. De bediening is dan slecht en de wachttijd te lang, mensen lopen weg. Wij zijn ook verhuisd naar het buurterras; heel vriendelijke obers en snelle bediening. Naast ons nam een jongeman plaats die met de fiets een tour Spanje Portugal maakte. Hij was een beetje ontdaan dat er in het westen van Portugal niemand Engels spreekt. Hij is Duitser en vegetarier en een maal zonder vlees is hier een lastige, maar dat had hij wel al begrepen en paste voor dit fietsavontuur zijn eetgewoonte aan.

Overal waar je loopt of zit wordt je aangevallen door dunne lijntjes spinrag, soms kun je ook het bijbehorende spinnetje traceren. Vandaag op de brug lopend liep je elke 2 meter in zo’n draadje rag. Heel erg vervelend vooral in je gezicht.

Vanmiddag een hele tijd buiten gezeten. Heerlijk weertje en genoeg bomen voor wat schaduw.

De camping heeft voor kampeerders een kleine vaatwasser. 50 cent voor een afwasbeurt die dan 5 minuten duurt. Onze Franse yuppie buurvrouw is razend enthousiast over het ding, dus moeten we dat ook maar eens proberen.

De uitleg op het apparaat is niet echt duidelijk, dus vaat erin en 50 cent erin, maar er gebeurt niks, ook de euro komt er weer uit gevallen. Blijkt dat je voor 50 cent een muntje moet kopen bij de receptie. En, ja hoor, het muntje werkte.

Borden, koppen en bestek komen er schoon en bijna droog uit na 5 minuten. Pannen hebben we maar met de hand afgewassen.

Godelive

Die spinraggen is niet echt gezellig.

Paul

Dit was een intensief beschreven verslag omdat er ook ontzettend veel te zien was , ook aan de foto s te zien. Wat een bouw werken . Kerken , kathedralen en andere religieuze gebouwen zijn er in Spanje volop . Had ik ook al van mijn zus vernomen die onlangs in noord west spanje op rond reis was geweest!
Het weer ziet er nog prima uit . En wat die spinraggen betreft : die doen veel goed werk , vangen veel muggen . En die kunnen ook lastig zijn,!
was weer de moeite om te lezen en de foto's te bekijken , groet Paul