bubbles-herfsttour-2022.reismee.nl

Welkom op ons Najaars-Reislog!

Hallo en welkom op onze reislog!

Donderdag 22 september : Gisteren zijn we vertrokken van huis met zonnig weer. In Antwerpen was op de ring een ongeluk gebeurd, dus file met veel oponthoud.

Tijdens onze reis voorjaar 2022 ging er steeds een steekzekering stuk, we hebben , heel vervelend, toen de laatste week gereden zonder dat we de richtingaanwijzers konden gebruiken. Zonder die zekering werkten ook de temperatuurmeter en benzinemeter niet, ook vervelend. We dachten dat de richtingaanwijzer de schuldige was.

De garage heeft veel tijd besteed aan het opsporen van de oorzaak. Wij en de garage dachten dat het probleem opgelost was, helaas, nog voor we in Antwerpen waren was de zekering weer gesneuveld.

We arriveerden vroeg in de middag op de camperplaats in Arras. De camperplaats ligt dicht bij het centrum van die stad. Het is eigenlijk een grote geasfalteerde parkeerplaats met grote parkeervakken, elektra aansluiting en een slagboom. Betalen aan een zuil met creditkaart. Het betaalbewijsje opent de slagboom en de elektra.

Plekje gezocht en de fietsen van het fietsenrek gehaald. We waren snel in het verrassend mooie centrum.

Er staan in alle straten en straatjes erg oude, vaak slecht onderhouden en leegstaande huizen. Het middelpunt van het centrum heeft hele mooie goed onderhouden gebouen. Er zijn meerdere pleinen in de stad, Place de Hero’s en de Grand Place zijn wel de mooiste en grootste met veel cafeetjes, restaurantjes en terrassen. De kathedraal maakt deel uit van een groot klooster. Helaas zijn er renovatiewerken in de kathedraal. Die is voorlopig gesloten voor publiek. We ontdekten wel een andere mooie kerk, de Johannes de doper kerk. Enerzijds sober ingericht, anderzijds heel mooi. Bijzonder is dat alle 14 kruiswegstaties een eigen nis hebben, elk tafereel is uitgebeeld met levensgrote uitgehouwen figuren.

Het was windstil weer en in het zonnetje best aangenaam. De terrasjes waren druk bezocht en ook wwij hebben een van de terrasjes bezocht, de prijzen voor wijn en bier lagen ruim lager dan in Nederland.

Tegen de avond raakte de camperplaats snel vol, veel Fransen, wat Engelsen en een paar Nederlanders.

E zijn in een van de restaurantjes aan het grote plein gaan eten. Heerlijk eten voor een nette prijs.

We hadden in een paar uur alles in het centrum wel gezien, dus vanmorgen zijn we vertrokken naar Chartres.

Dat vertrek ging wat moeizaam. Bij uitrijden hou je het betaalbewijs tegen een scanner en dan gaat de slagboom open. Helaas lukte dat bij velen en ook bij ons niet. Bleek dat je ook nog moest aangeven of je nog terugkwam of definitief vertrok. Dat vraagje hadden wij en veel anderen gemist. File bij de slagboom dus.

Toen we eenmaal weg konden zijn we via veel binnenwegen naar Chartres gereden. Thieu had wat onder de motorkap gerommeld en een nieuwe zekering in de houder gestopt. De zekering is heel gebleven tot Chartres, daar ging ie weer stuk. Mogelijk wel de oorzaak gevonden. De tijd zal het leren.

De route liep door mooie dorpjes en landschappen, maar kostte wel veel rijtijd. We hebben in Trie-Chateau een Tosti gegeten bij een brasserietje van een grote supermarkt. Er liepen daar opvallend veel mensen met mondmaskers op.

De camping in Chartres heeft veel grote staanplaatsen, veel bomen. De receptiemedewerksters waren erg vriendelijk.

We hebben een plekje zonder bomen in de zon. Helaas was onze elektrakabel te kort om aan te sluiten op de elektrakast, maar de receptie wist raad. Ze hebben ons een haspel met 30 meter kabel geleend. Ze hadden meerdere haspels in voorraad om uit te lenen, inklusief stekker verloopstukken.

Vanuit de camping ben je via een pad binnen een kwartier met de fiets in het centrum van Chartres.

We zijn vanavond dus op de fiets naar licht en klank in de stad geweest. Elke avond is er bij meerdere gebouwen een lichtshow met muziek. Een geweldig mooi schouwspel. Vooral bij de kathedraal waren best veel toeschouwers.

Wij zien je graag terug op ons reislog en laat gerust af en toe eens een berichtje achter!

Leuk dat je met ons meereist!

Groetjes,

Martine & Thieu

Rina

Fijn dat de prijzen daar meevallen 😃

Wim

Dus jullie zijn al weg, ik heb ook een paar weken niet gelopen!
Leuk verslag, hoop wel dat het probleem verholpen is.
Goede reis verder. Gr. Wim

Paul

Bonjour Martine et Thieu,
Ca me fais pleasir votre premier histoire . Et malgré l'automne, la France est toujours aussi belle. Je vous souhaite une voyage magnifique . avec des clignoteurs qui machent, lorsque cá c'est trés important sur les chemins.
bon voyage, Salutations Paul
Ps, al die leestekens kan ik niet vinden op de pc , dommage !

Marlies

Altijd leuk jullie verhalen. Goede reis en mooie vakantie.
Groetjes.

Ben

Vervelend dat de reis met tegenslagen begon. Hopelijk gaat het straks weer beter. Veel plezier nog.