bubbles-herfsttour-2022.reismee.nl

Valladolid

Woensdag 28 september 2022:Het sanitair op de camping in Burgos werkt, maar is super gedateerd, kon vanmorgen de lichtknop niet vinden en vervolgens duurde het eindeloos voor er warm water uit de douchekop kwam. Na het ontbijt zijn we naar Valladolid gereden. (de vermaledijde zekering bleef heel) Deze stad hebben we nooit eerder bezocht. Onderweg veel dor, kaal en droog landschap; veel landbouwgebied, alle graan is geoogst, hier en daar nog een zielig veld bruin geworden zonnebloemen. Bewolkt weer, met wind en een zon die wel door de wolken wilde breken.

De gemeentelijke camperplaats( gewoon een parkeerplaats met extra grote parkeervakken) in Valladolid ligt pal naast het centrum en was snel gevonden. Er moet wel parkeergeld worden betaald en een parkeerkaartje bemachtigen was een uitdaging. De automaat werkt in het Spaans, beperkt Engels als hulpmiddel. Het is na wat gedoe gelukt om met pinpas te betalen en een kaartje te bemachtigen. Vanmiddag was er wel controle of iedereen betaald had. We zijn naar de stad gelopen, eerst een plattegrond gehaald bij de toeristeninfo. Een zeer enthousiaste dame gaf teveel uitleg, maar ook een mooi boekje met beschrijving van alle monumentale bezienswaardigheden.

We zijn via de gemmentelijke overdekte markt naar het grote plein(Plaza Major) gelopen. Tijd voor een drankje. We zijn geland op een terrasje met 90% Spaanse 65 plussers. Onze ervaring is dat zulke terrassen goed en goedkoop zijn.

We bestelden wijn en bier en kregen er 4 mini tosti’s, grote bak chips en een kom olijven bij. De lunch was gelijk ook klaar. Daarna verder de stad in, leuke straatjes met goed onderhouden oude gebouwen, veel winkeltjes en heel veel kerken. Veel gebouwen hebben prachtige voorgevels. 2 keer werden we getrakteerd op ongevraagde wegwijzers. De 1e keer kwam dat goed van pas, want we waren een beetje verdwaald. De 2e keer was wat minder handig, want toen liepen we opeens een route die we niet wilden, maar alle hulp was lief bedoeld. Helaas zijn veel gebouwen tussen 14.00 en 17.00 gesloten(lunchpauze), dus we hebben de zeer imposante kathedraal niet van binnen kunnen bezichtigen. Rond 16.30 waren we doodmoe van het lopen en hebben we Bubbles opgehaald om vlakbij de camperplaats even op een terrasje uit te blazen. De serveerster op dat terrasje had een stemmetje als Marilyn Monroe in een zwart-wit film. We zijn later gaan eten in een eenvoudig lokaal cafeetje in de buurt van de camperplaats, de ober sprak alleen maar Spaans en Spaans, maar met behulp van google-translate kwam alles goed en hebben we lekker gegeten. Het was om 21.00 nog 21 graden buiten, best warm wel. De camperplaats is weer bijna helemaal vol met diverse nationaliteiten.

Godelive

Op de camping in Burgos hadden wij hetzelfde probleem als jullie. ??