bubbles-herfsttour-2022.reismee.nl

Chartres

Vrijdag 23 september 2022:Vanmorgen was het bewolkt en fris. We zijn om boodschappen geweest in een grote supermarkt die dicht bij de camping ligt. Het was er behoorlijk druk, ook hier liepen meerdere mensen met mondmaskers op. Het was ook heel erg koud in die supermarkt, ik kreeg er ondanks schoenen met sokken hele koude voeten. Na de lunch zijn we naar het centrum gegaan. De Kathedraal is zowel aan de buitenkant als binnen een imposant bouwwerk, gebouwd tussen 1194 en 1220. Hij ligt hoog op een heuvel en is al van ver buiten Chartres te zien. Er lijken wel 3 voorkanten aan te zitten, elke toegang(portaal) is groots en imposant. De torens zijn verschillend. Men zegt dat het de mooiste kathedraal van Frankrijk is.

Er vinden al jarenlang renovatie werkzaamheden plaats, maar gelukkig is een bezoek gewoon mogelijk.

De kathedraal heeft veel bijzonder mooie glas in loodramen, maar ook prachtige sculpturen.

Er is een groot Labyrint, een pad in de tegelvloer, te volgen in meditatie en gebed. Alleen op vrijdag kan men het labyrint lopen, de overige weekdagen staan er stoelen op.

We hebben in de kerk een kaarsje opgestoken.

Een andere, eenvoudiger kerk lag op de heenweg. De kerk van Saint Pierre is wel te bezoeken en er worden ook eucharistievieringen gehouden, maar het lijkt een beetje een bouwval. Er hangt een groot net om vallende delen op te vangen. De muren en zuilen zijn totaal verwaarloosd en er zijn stukken uit en af. De kerk heeft wel heel erg mooie glas in loodramen.

Op de terrassen zijn de drankjes heel wat duurder dan in Arras. Er waren veel klassen middelbare scholieren in de stad. Ze leken allemaal cultuuropdrachten te hebben. Er werd driftig met papier en pen gewerkt.

Terug dan via een weg langs de rivier. Er liggen veel oude bruggen over de rivier om het centrum te bereiken.

Het weer was best goed. De zon probeerde heel de dag door de wolken te breken, de thermometer gaf laat in de middag 22 graden aan. Vroeg in de avond is het begonnen te regenen, jammer want we hadden graag nog eens de lichtshows bij de diverse gebouwen gaan zien. De camping liep vanmorgen leeg, maar tegen de avond waren de meeste plekken weer gevuld.

Vrijdag 24 september 2022: Vanaf laat in de nacht is het echt gaan regenen,, vanmorgen dus een natte boel. Er zat in de laatste rit een raar geluid in de buurt van een voorwiel, Thieu vertrouwt dat niet en denkt aan iets met remmen, Hij dus in de regen op een matje onder de camper voor een inspectie. Hij kon niks raars ontdekken. De fietsen moesten nog op het fietsenrek en toen konden we vertrekken richting Lac de Saint Cyr in de buurt van Poitiers.

Net buiten Chartres hebben we getankt, diesel voor € 1,63 per liter. Rond 13.00 stopte de regen en uiteindelijk kwam zelfs de zon tevoorschijn. Het was niet druk op de lokale wegen. Na een oneindige hoeveelheid heuveltjes en rotondes arriveerden we tegen vijven bij de camperplaats bij Lac Saint Cyr. Er stond een Belgisch busje voor de slagboom, maar de slagboom ging niet open, de dame in het gezelschap stond de beheerorganisatie te bellen. De Belg maakte plek voor ons zodat wij eerst door de slagboom konden rijden, maar helaas, ook ons pasje opende de poort niet. De Belgische dame gaf uiteindelijk de nummers van hun en onze kaart door en de organisatie opende van afstand de slagboom voor ons. Het was de 2e keer voor ons dat er problemen waren bij deze camperplaats. De vorige keer dachten we dat het aan ons lag, maar nu volgden er na ons nog 5 campers voor wie de slagboom niet open wilde gaan. We hebben een wandeling naar het naastgelegen meer gemaakt en nog even in het zonnetje gezeten. Ondereg geen rare piep bij het voorwiel meer gehoord en ook alle metertjes bleven werken, de zekering heel gebleven. Hopelijk nu alle akkefietjes opgelost.

Bart Schellius

Ik hoop inderdaad dat de technische mankementen verholpen zijn, zodat jullie vol vertrouwen achter het stuur plaats nemen om de reis te vervolgen. Groetjes van ons en een heerlijke voortzetting.

Godelive

Hopelijk gaat er niks meer kapot. En nu genieten maar. ?