bubbles-herfsttour-2022.reismee.nl

Salamanca en Burgos

Woensdag 9 november 2022: Tegen de morgen een paar donderslagen en regen, het bleef regenen tot ruim na het middaguur. Uiteindelijk verscheen de zon en zijn we even naar een terras op een plein in de buurt gelopen. Daar kwamen we onze tijdelijke campingburen tegen, de man bleek jarig en zij trakteerden op een drankje. Dat sloegen we niet af en het was een hele gezellige verjaardagsborrel.

Donderdag 10 november 2022:Vanmorgen vertrokken richting Salamanca vanuit Sevilla. Als we Sevilla uitrijden valt de mist/ laaghangende wolken op en de golfplaten sloppenwijk aan de rand van Sevilla. Heel erg veel vuil ligt er in de zanderige straatjes tegen de huisjes van golfplaten. Een tiental kilometers ten noorden van Sevilla wordt een terrein van vele hectares ingericht met nieuwe zonnepanelen.

De route naar Salamanca is best saai hoewel het landschap wel verandert. We rijden door een dun bevolkt gebied, soms heuvelachtig, soms rotsachtig, soms veel landbouwvelden, maar ook weilanden met rundvee en zelfs grazende Iberico-varkens. Waar druiven geteeld worden groeien steeds ook olijfbomen, het lijkt een vaste aanplantcombinatie.

Het ziet overal erg groen, en alle vennen staan vol water; blijkbaar is er de laatste weken veel regen gevallen.

We passeren ten noorden van Plasencia een stuwmeer, dat ziet er uit alsof het nog heel wat water kan gebruiken.

Er zijn ook heel veel biddende havikken, soms wel 6 dicht bij elkaar. Veel voedsel voor die vogels in dat gebied denken we.

Op de camping aangekomen is het heel erg rustig, tegen de avond zijn er 14 plekken bezet.

Als de zon ondergaat koelt het snel af en voor het eerst in weken moet de kachel aan.

We zijn in het hotel-restaurant bij de camping gaan eten. Dat ging goed tot het dessert. De ober sprak eigenlijk alleen Spaans en luisterde niet echt goed. Er stond een mix van ijs op de kaart, maar Thieu wilde graag vanille ijs met chocoladesaus. De ober kwam terug met een ijscoupe met 3 verschillende smaken ijs. Dan gevraagd naar de chocoladesaus; de man was van goede wil en bracht een kop warme chocolademelk. Hij begreep uit onze blikken dat dat niet helemaal de bedoeling was en even later bracht ie nog een bolletje chocolade ijs. We kwamen niet meer bij van het lachen en hebben hem bedankt voor de moeite.

Aan de tafel naast ons zat een echtpaar uit voormalig Oost-Duitsland. Zij waren met de auto op weg naar hun dochter op Fuerteventura.

Zij hadden een interessante visie op de val van de muur en de gevolgen, maar ook op de reden voor oorlog in de Oekraine. Zij hadden veel begrip voor Poetin, maar waren het niet eens met de gruwelijke daden en gevolgen van de inval in de Oekraine.

Zij hadden het moeilijk gehad met alle veranderingen door de val van de muur, maar waren nu wel tevreden met hun leven. Het communistisch systeem had voor hun gezorgd voor een veilige en zekere woon- en werkomgeving. Dat was allemaal veranderd door de val van de muur. Zij dachten ook dat de val van de muur en de veranderingen in schoolsysteem en verdwijnen van gratis sport en vrijetijds faciliteiten hun jongste dochter in verwarring hadden gebracht waardoor zij nu in haar eentje tevreden op Fuerteventura leefde.

Zaterdag 12 november 2022: Gistermorgen begon erg mistig, tegen twaalven kwam de zon maar er waaide een ijskoude wind. Handschoenen nodig om naar de stad te fietsen. In het centrum van Salamanca was het best rustig, weinig studenten en nagenoeg geen toeristen of groepen met gids. We hebben niks bezocht, hebben alle bijzondere gebouwen al eerder bezocht. De oude stad en het Plaza Major( grote plein met veel terrasjes en helemaal omringd door gebouwen) vinden we wel altijd erg gezellig. We hebben daar op een terras wat gedronken en mensen gekeken. Daarna terug naar de camping en daar bleken we Nederlandse buren te hebben gekregen; een bijna lege camping, maar pal naast ons was blijkbaar de ideale plek.

Het koelde snel af en we zaten al op tijd binnen.

Vannacht was het buiten minder koud dan vorige nacht, vanmorgen was het ook niet mistig. Wel tegen elven een bui, maar daarna kwam de zon, verdween de wind en werd het heerlijk zonnig weer. Weer per fiets naar het centrum voor de lunch. Deze keer geen handschoenen nodig. Heel erg druk in het centrum; veel Spanjaarden en veel groepen toeristen met gids. Her en der in de straten groepen of enkelingen die muziek maakten, klonk heel gezellig. Het was ook heel erg druk op alle terrassen. We wisten een plekje op een terras op de Plaza Major te bemachtigen, lekker met een drankje mensen kijken.

Goed en wel terug op de camping werden we getrakteerd op een echte onweersbui. Daarna was de temperatuur behoorlijk gezakt. Hier in Salamanca koelt het ’s-avonds flink af, de kachel heeft weer werk.

Zondag 13 november 2022: Vannacht heeft het mogelijk gevroren want vanmorgen zag het een beetje wit en was de temperatuur om 08.30 uur 2.7 graden. Onze Duitse achterburen wilden ook graag vertrekken, maar hun automatische satellietschotel wilde niet meer inklappen. Van de stroom afhalen voor een reset lukte niet, er was nergens een stekker of “uit” knopje. Op ons gemak opgeruimd en ontbeten en toen vetrokken naar Burgos.

Opvallend is dat zowel in Spanje als in Portugal in elk stukje park mooie fitness toestellen zijn geïnstalleerd door de overheid; er wordt ook veel gebruik van gemaakt.. Kan Nederland nog wat van leren.

Het landschap vandaag was overwegend vlak en glooiend. Schaars bewoond landbouwgebied, er waren velden ingezaaid, maar er werd ook druk geploegd en gezaaid. Hier en daar waren jagers actief, geen idee waarop ze jagen; we hebben hier nog nooit hazen, konijnen, patrijzen etc. gezien.

In Burgos was het stralend zonnig weer en ligt het restaurant net voor de campingingang, het was er razend druk op en bij het terras. We moesten voorzichtig door een mensenmassa naar de ingang. Allemaal inwoners van Burgos die genoten van een van de laatste aangenaam zonnige dag dit jaar. Op de camping zelf is het heel erg rustig, weinig gasten. We hebben op een plek geparkeerd, de fietsen gepakt en zijn naar de stad gegaan. De fietsroute naar de stad gaat door een park en ook daar was het heel erg druk met wandelaars en allerhande activiteiten. Ergens in het park stond een groep te bewegen op muziek, er was een BBQ gaande etc.

We zijn naar een terras bij de kathedraal gegaan, ook daar was het heel erg druk. We hadden geluk en vonden een vrijgekomen tafeltje. Drankje en tapas zelf afhalen aan het loket of de bar. We zagen een hond met schoentjes aan zijn achterpoten en 2 dames in klederdracht tussen al dat volk.

Tegen vijven koelde het al snel af en moest de kachel weer aan.

Morgen reizen we naar Frankrijk.

Christa

Zo te lezen hebben jullie weer heerlijk genoten de afgelopen weken. Richting Frankrijk betekent richting huis?

Nellie

Hier is het ook erg zonnig. Wij genieten er ook nog van. Vandaag zou de laatste mooie dag zijn dus doen we nog wat in de tuin en maken we een wandeling. Goede reis terug naar Nederland. Groetjes Nellie en Bert