bubbles-herfsttour-2022.reismee.nl

Porto Covo

Zondag 23 oktober 2022: Vanmorgen was het vrij lang bewolkt, maar uiteindelijk verscheen de zon. Vandaag droog, wind en wat zon; tijd voor de was. De wasmachine is al vroeg bezet en er staan nog 2 volle tassen te wachten op hun beurt. Dan maar met mijn was naar het was-eiland bij de supermarkt om de hoek. De eerste poging mislukte want de machine was al bezet. Poging 2 meer succes. 8 kg was inclusief wasmiddel voor 4 euro, goede deal denk ik. De Portugees die de wasmachine voor mij gebruikt had heeft geholpen de machine in werking te stellen. Hijzelf gebruikte de wasdroger, dus tijd genoeg voor een praatje. De man sprak een beetje Frans. Hij had veel internationaal gewerkt, ook in Nederland voor een bedrijf gevestigd in Breda. Hij was al een tijdje met pensioen. Het valt op dat als Portugezen een andere taal spreken, dat het dan toch vaak Frans is. Geen idee waarom. Op de campings ontmoeten we op deze reis veel mensen die hun woonland willen verlaten; een Nederlands stel zoekt hier een nieuw bestaan, hij heeft een huis verkocht in Nederland en reist op zijn zoektocht met de fiets en in een tentje. Een ander trekt te voet rond via campings en vandaag arriveerde een jonge Duitser met zijn gezin in een oude camper op de camping. Hij is op zoek naar een zelfvoorzienend bestaan in een soort community in Portugal. Anderzijds zijn er ook Portugezen die hun land willen verlaten voor een noordelijker land waar naar hun idee het leven beter is. En dan zijn er natuurlijk nog de Amerikanen en Engelsen die graag een ander woonland willen.

In elk geval is de was weer droog, ook het restje dat als handwas op de draad was beland.

Hier is het gras wel groen, er groeit ook overal wel gras. Blijkbaar was de zomer hier toch niet zo droog als we dachten.

Het dorp lijkt op zondag compleet uitgestorven, een enkel restaurant open voor de lunch, maar daarna toch alle horeca gesloten tot en met maandag of dinsdag.

Dinsdag 25 oktober 2022: Gisteren via wat binnenwegen naar Porto Covo aan de Atlantische kust gereden.

In Aljurtrel is het heel erg druk in het centrum, heel veel mannen in zwarte kleding en ezel- en Paaredenkarretjes met mensen. Bijzondere gebeurtenis voor boeren of zigeuners uit de omgeving? Heel veel olijfbomen in deze regio en er lag ook ergens een dode koe langs de weg. Wachtend op vervoer naar een destructiebedrijf? Bijzonder weinig verkeer op deze binnenwegen, wel mooie vergezichten. Een gebied met heel erg weinig bewoners ook. In Porto Covo zijn 2 campings, onze keuze is wat lastig te bereiken vanuit de kant dat wij het dorp binnen komen. De receptie op de camping is wel vriendelijk, maar de jonge dame geeft weinig info en wijst een staplaats toe. De aangewezen plek bevalt ons niet echt en na een paar uur besluiten we te verhuizen naar een andere plek. Bij de verplaatsing helaas vergeten de steunpootjes op te draaien, het linker steunpootje is nu verdwenen. Het verdwenen deel konden we 5 minuten na de verhuis niet meer terugvinden. Heel bijzonder: hoe kan een stuk ijzer zomaar onvindbaar verdwijnen??

Vanmorgen als verassing een fikse regenbui, daarna een mooie blauwe lucht en stralende zon. We zijn naar het kleine vissershaventje gefietst, daar was niks te beleven, vervolgens een stukje kustlijn gevolgd met zijn mooie baaien en kliffen. In de plaatselijke overdekte voedselmarkt hebben we groenten gekocht. Het is een hele kleine markt.

De camping is een stuk leger dan gisteren, vanmorgen zijn veel gasten vertrokken, er zijn erg weinig nieuwe kampeerders gekomen.

Veel horeca heeft hier op dinsdag sluitingsdag, het Italiaans restaurant was wel geopend en druk bezocht. We hebben er vanavond samen met “de Kiwi’s”, een stel uit Nieuw Zeeland, heerlijk gegeten.

Woensdag 26 oktober 2022:Vanmorgen lag ons beddengoed te luchten toen er opeens een fikse bui viel. We waren gelukkig snel genoeg om alle beddengoed droog binnen te halen. Na dat onverwachte buitje scheen de zon de rest van de dag, wel waaide het heel de dag flink. Er zou markt zijn in het dorp, maar die konden we niet vinden; er was helemaal geen weekmarkt. De camping heeft zelfs een hondendouche met warm water, vanavond Bubbles dus getrakteerd op een wasbeurt. Ze heeft veel in zand gelegen en kon een wasbeurt wel gebruiken. De sla die we gisteren in de overdekte markt hebben gekocht zal we biologisch zijn, er woonden heel wat beestjes in.

Wim

Goede weergave! Mooie reis verder.

Bart Schellius

Weer een leuk verslag.
Blijft de zekering heel?

Godelive

Was iemand anders een camperpoot kwijt misschien en dacht pik in tis winter. ?
Groente kopen en gelijk vlees erbij ?

Nellie

Mooi verslag

Paul

Eerst ff wat bijgelezen van al die verhalen . je merkt dat Portugal een redelijk dun bevolkt land is . met de meeste mensen langs de kust strook, in het binnenland zijn er ook weinig economische activiteiten en voor een goed agrarisch gebruik nogal problematisch , .Maar voor toeristen zoals jullie prachtig om te zien en er doorheen te rijden. Lijkt me erg mooi om het zo te kunnen doen . En om details van bouwwerken en plaatsen weer te geven. Heb toch de indruk dat jullie de laatste tijd toch wat meer regen gehad hebben dan wij hier. maar ook het weer is hier buitengewoon . Jullie gaan richting de Alcharve , is het de bedoeling om daar een stukje te overwinteren ? of niet?
Wat die camperpoot betreft ,, ook in Portugal zal het oud ijzer wel duur zijn !! nog een mooi vervolg en dito verslag , groet Paul