bubbles-herfsttour-2022.reismee.nl

Langzaam zuidwaarts in Portugal

Woensdag 19 oktober 2022:Gisteren zijn we via een leuke route 30 km zuidelijker verhuisd; gemeentelijke camping in Golega. We waren er ruim voor de middag en na de lunch zijn we naar Chamusca gefietst. 9 km over een redelijk smalle weg met veel verkeer, de enige weg helaas vanuit Golega naar Chamusca. We waren ooit eerder door Chamusca gereden, maar konden toen geen parkeerplaats vinden. Het is een heel oud dorpje met smalle straatjes en veel typische huisjes. Ook hier veel oude, verlaten, verwaarloosde panden. Ook heel veel mooi onderhouden huisjes en natuurlijk een paar kerken en wat hele grote gebouwen. Een grote stierenarena aan het begin van het dorp. Verder was er weinig te beleven. Uiteindelijk vonden we een cafeetje om wat te drinken. Het was het cafeetje behorend bij een modern gebouw, de plaatselijke overdekte voedselmarkt. Daarna weer 9 km terug naar de camping in Golega. In de avond gaan eten in een plaatselijk restaurantje.

Vannacht heeft het flink gewaaid en tegen de ochtend begon het te regenen. Op zeker moment viel er zoveel regen dat de camping blank stond. Het heeft bijna heel de dag geregend. Toen het droog was hebben we gezellig een borrel gedronken met Nieuw Zeelanders. Het stel trekt 2 jaar door Europa, we hadden ze in Coimbra al leren kennen.

Donderdag 20 oktober 2022: Vannacht een paar buitjes, maar vanmorgen droog en bewolkt. Na het ontbijt ingepakt, afscheid genomen van het Nieuw-zeelandse stel en zuidwaarts vertrokken. Een leuke route over binnenwegen. Landschap leek een soort heide-duinlandschap met naaldbomen. Heel weinig dorpjes onderweg en grote stukken waar helemaal niemand leek te wonen, ook geen landbouwgronden.

We zagen al eerder ooievaarsnesten, bij Conventa da Serra zagen we een ooievaar op een nest en een aantal kilometers verder zat een hele kolonie ooievaars in een weiland. Wij staan nu op een kleine gemeentecamping in Alcacer do Sal. Leuke kleine camping bij 2 supermarkten en een sportpark. Het sanitair is echt heel oud, maar schoon; wordt elke ochtend schoon gemaakt.

Een creatieve ziel heeft alle vertrekken opgefleurd met kleurige tegels en er komt heerlijk warm water uit de douchekoppen. Het campingkje heeft 32 meest zanderige grote plekken. Minstens 8 dakloze katten wonen hier ook, ze liggen soms gezellig met zes in een kartonnen doos onder de ping-pong tafel. De campingmedewerkers voeren de katten. Zucht…. Hoeveel katten zullen er volgend jaar zijn???

Het dorpje zelf is oud, met hele smalle steile straatjes en heeft een boulevard aan de rivier. We zijn even naar het centrum en de rivier gefietst, het was er erg rustig, het toeristenseizoen is duidelijk voorbij. De kerk was open, een kerk die aan de binnenkant helemaal betegeld is met diverse bijbelse taferelen.

Een terrasje bezocht, weinig andere gasten. De camping was tegen het donker 50 procent bezet.

Vrijdag 21 oktober 2022: vannacht een paar buien, vanmorgen een tijd lang regen, maar rond de middag was het droog. We zijn naar het kasteel gelopen, elk dorp in Portugal heeft wel een kasteel. Het kasteel, of wat ervan over was, was nu een luxe hotel, alleen de buitenmuren muren waren er nog als ruÏne. Het kasteel igt wel op een heuvel hoog boven het dorp, dus een prachtig uitzicht over de omgeving vanuit het kasteel.

In de avond in het dorp gaan eten. Lekkere maaltijd met, heel erg Portugees; veel vlees. We waren net weer terug op de camping toen er een enorme hoosbui viel.

Zaterdag 22 oktober 2022: Vannacht gelukkig maar een paar druppels regen gevallen, vanmorgen een voorzichtig zonnetje. We zijn vertrokken naar het zuiden, ruim 100 km regionale weg naar Castro Verde. Weinig verkeer, weinig dorpjes onderweg. Soms een tijd kurkeikenbos, soms wat landbouw of druiven, maar grotendeels een soort lichtglooiend duinzand/heide landschap met verspreid wat pijnbomen. De camping in Castro Verde is rustig, relatief weinig kampeerders. 2 vaste bewoners die we eerder zagen hier, zijn er nog steeds. Rond 13.00 een enorme hoosbui, je zag geen hand voor ogen meer. Daarna gelukkig droog bij een aangename temperatuur en wat zon tussen de wolken door. We zijn even het dorp in gelopen, het was er erg rustig.