bubbles-herfsttour-2022.reismee.nl

Coimbra en Tomar

Vrijdag 14 oktober 2022:We vertrokken gisteren in zonnig weer vanuit Braga, al snel werd het bewolkt en zelfs mistig.

We hebben een stuk autoweg gereden en zijn na Porto route national gaan rijden, meestal leuker, maar deze keer was er erg veel bebouwing heel de weg tot Coimbra. We zagen ergens een bedrijf dat grafzerken maakt, niet alleen de zerken, maar het complete bovengrondse graf kon je er uitzoeken. Er lagen erg veel restaurants langs de weg, rond de middag waren al die restaurants duidelijk druk bezocht. Aangekomen op de camping in Coimbra vonden we met enige moeite een leuke plek om te staan. De camping is heel druk bezet. Vandaag zijn we met de fiets naar het mooie oude centrum gegaan. We wilden een heel groot klooster bezoeken, maar bij het klooster aangekomen bleek dat niet open voor bezoek, alleen toegankelijk voor congresgangers of bezoekers van concerten. Vlak bij dat klooster ligt een park, een soort Portugees Madurodam. De entreeprijs was gepeperd, dus we zijn er niet naar binnen gegaan.

Het Coronatijdperk lijkt hier nu duidelijk voorbij, nagenoeg geen mondmasker te zien en enorm druk in de stad. Heel veel groepen toeristen met gids, dat was afgelopen voorjaar wel anders. Op een terras raakten we in gesprek met twee Amerikanen uit Oklahoma, zij maakten een 3 weekse tour door Spanje, Marokko en Portugal. Zij waren nu bijna aan het einde van hun reis en hadden erg genoten van de prachtige steden. Zij vonden de VS erg snel veranderen, geen positieve veranderingen. Zij wilden wel graag permanent de VS verlaten.

Op deze camping wonen erg veel kwikstaartjes, je ziet er steeds wel ergens eentje fourageren. Vandaag zijn meerdere mensen vanuit de kust hierheen gekomen omdat het daar al enkele dagen mistig is.

Bubbles vertoont al meerdere nachten wat onverklaarbaar gedrag. Elke nacht loopt ie al hijgend heen en weer, wil niet gaan slapen. Bij toeval ontdekten we dat als het kacheltje wordt aangezet op de stand ventileren, wordt ze rustig en gaat slapen.

Zaterdag 15 oktober 2022: Vandaag mistig en bewolkt en fris tot 17.00, daarna toch nog even zon. Weer de stad bezocht, het was er weer erg druk en overal lopen Amerikanen, heel Amerika lijkt wel door Portugal te zwerven. Deze keer spraken we een stel Trump aanhangers uit Florida, zij hadden ook Griekenland al bezocht en vlogen over twee dagen terug naar huis. Her en der waren er straatmuzikanten aktief, er liepen groepen scouts in uniform en in het park kreeg een groep ??? instrukties van personen in middeleeuwse kledij.

Tot onze verbazing was een kerk waarvan wij dachten dat die op invallen stond vandaag open voor publiek. De binnenkant bleek goed onderhouden te zijn. Bij de fietsrekken in de stad ontdekten we een fietsreparatiezuil, met veel gereedschap aan een ketting en inclusief een fietspomp met slang, maar zonder ventiel aansluiting. Best veel bedelaars in alle steden ook. Waren het eerder vaak vrouwen die bij kerken zaten, nu zijn het veel bedelende mannen op straat en terrassen.

Op de camping verblijven veel Engelsen, bijna zonder uitzondering zijn ze het VK beu en willen verhuizen naar het vasteland van Europa.

Vanavond zijn we gaan eten bij een lokaal restaurant in de wijk vlakbij de camping. Prima eten voor een zeer schappelijke prijs, er werd alleen Portugees gesproken en ook het menu was alleen in het Portugees. Beetje lastig, maar uiteindelijk kwam het goed.

Zondag 16 oktober 2022:Vanmorgen via een zeer landelijke route (N110 en IC3) naar het zuidelijker gelegen Tomar gereden.

Behoorlijk bochtige, niet al te brede weg met hier en daar een dorpje. Mooie herfstgezichten onderweg. Vooral de druiven hebben nu mooie herfstkleuren. We kwamen in de buurt van Casal de Baixo een colonne van ongeveer 25 kleine trekkers tegen, sommige met een aanhanger die versierd was met planten. Alle trekkers vervoerden meerdere personen, ze leken op weg voor een demonstratie. Iedereen zwaaide uitbundig, dus wij ook. Een aantal km’s verder was een lokale wielerkoers gaande. De politie regelde het verkeer.

Opvallend veel vervallen, verlaten en/of te koop staande huizen en percelen in dit gebied.

Aangekomen in Tomar bleek de camperplaats heel erg vol. Gelukkig vonden we wel een plek om ons te installeren. De buren vertelden dat het zo druk is omdat er feestelijkheden in het stadje zijn, een grot markt, veel kermisattracties en in de avond live optredens op een groot podium in de stad. Een serveerster vertelde dat al deze feestelijkheden nog heel de week duren.

Het feest is ter ere van de heilige Iria; De heilige Irene van Tomar was een christen die de marteldood stierf vanwege haar geloof in het Visigotische Portugal.

We hebben de markt bezocht, het was er heel erg druk, een gedeelte bestond uit kraampjes met lokale produkten.

Een Engelsman vertelde dat de brandweer een grote tent had staan waarin je kon eten, maar er was zoveel animo dat de wachttijd voor een maaltijd een uur bedroeg. In het park bij de camperplaats was een vlooien en antiekmarkt, overal stonden muziekgezelschapjes om het geheel op te fleuren. Alles bij elkaar een heel gezellig gebeuren. De terrasprijzen waren niet aan de feestelijkheden aangepast: 2 glazen wijn plus 2 flesjes bier voor de prijs van €4,10.

Tegen vijven begon het te regenen, het regende niet hard, maar de druppels bleven gestaag vallen. Rond 9 uur vanavond werd het heel even droog.

Tomar heeft een prachtig oud klooster, dat hebben we op een eerdere reis al bezocht.

Maandag 17 oktober 2022: Vanmorgen scheen op tijd de zon, we zijn om boodschappen gegaan naar de Lidl. We wilden eigenlijk groenten kopen in de lokale overdekte markt, maar die was niet open vandaag.

De camperplaats loopt snel leeg, veel Portugezen vetrekken, maar ook anderen.

Fransen blijven een bijzondere soort, reizen erg vaak met twee campers samen en het eerste wat bij aankomst gebeurt: geeft de sat schotel beeld?? Zo niet dan verplaaten ze zich, maakt niet uit of ze alles blokkeren of te dicht op een ander gaan staan, beeld via de sat schotel lijkt het allerbelangrijkste. Zo ook op deze camperplaats.

Vanmiddag naar een lokaal park geweest, helaas ligt het enorme park er wat verwaarloosd bij. We vonden ook nog een kloosterkerk die we bezochten want de deur stond open. Na de middag ging ook de markt weer open en even na twee-en klonk de kermismuziek ook weer.

Op een terras werden we aangesproken door , jawel, alweer een Amerikaan. Hij vond dat Bubbles erg braaf was, en dat zijn we eens met hem. Bubbles lag braaf aan onze voeten zolang wij op het terras zaten. Deze man kwam uit Louisiana en kwam elk jaar een tijdje naar Portugal. Hij vond alles in Europa mooi, vooral de sfeer en cultuur.

Het was ook een warme zonnige dag vandaag, dus vanmiddag ook lekker buiten gezeten.

Vanavond zijn we gaan eten in een restaurantje waar we al eens eerder waren. Daar werden we aangesproken door 2 dames. Ze waren van origine uit Uroguay, maar woonden in de VS en maakten een reis door Portugal. Een van de dames had gestudeerd in Utrecht. Ze sprak nauwelijks een woord Nederlands omdat iedereen altijd Engels tegen haar had gesproken.

Een Engelse buurman op de camperplaats zei dat zijn regering beter was dan Netflix series: neem een zak popcorn en kijk wat er in de Engelse politiek nu weer gebeurt.

Godelive

Drinken is wel goedkoop daar ? 3 landen gezien in 3 weken is wel best veel maar gaat om de indruk denk ik voor de amerikanen.
Mooi verhaal weer. ??

Godelive

Gelukkig is toch alles goed met Bubbels ?